Berdalsbu (05.07.2017)  4

Written by siroho GSM

Start point Berdalsbu (1,002m)
Endpoint Berdalen (789m)
Visits of other PBEs Berdalsbu (1,000m) 05.07.2017 09:51
Berdalsbu parkering (788m) 05.07.2017 09:51

Berdalsbu med Sæbyggjernuten som mål

Dette skulle bli årets tur, Sæbyggjernuten skulle bestiges. Jeg vet ikke hvor mange år jeg har sett på denne toppen og planlagt rute. Både fra Tokke sin side og fra Setesdalen. Dette er mitt andre forsøk, første gikk i vaksen pga sterk vind og nysnø.
Øyvind og Anjing skulle være med og vi skulle overnatte to netter på Berdalsbu for å gjøre turen kortere og ikke så slitsom.
Vi kjørte til Hovden og sydover og tok inn Berdalen til tilrettelagt parkering for de som skal gå til Berdalsbu.
Det var fin sti innover forbi et hyttefelt, og halvveis passerte vi to hytter ved Hovde. Videre så fulgte vi elva oppover før vi gjorde en sving opp en bakke og kom så tilbake til ei annen elva som krysses og da rett opp til Berdalsbu.
Det var allerede to personer på hytta, men vi skulle ligge i annekset siden Anjing var med. Koselig prat med en som var aktiv i Aust-Agder Turistforening.
Dagen etter skal vi gå til Sæbyggjernuten, alt var planlagt til minste detalj hvor vi skulle gå og jeg gledet meg SÅ til den turen.
Men slik ble det ikke, våknet med migrene, og det var umulig å gjennomføre en tur uten å pine seg igjennom det. Vi valgte å gå ned igjen og komme oss hjem. Skikkelig nedtur, men eneste løsning. Toppen ligger der, den blir ikke borte, så kommer nok igjen en dag.
Det gikk også rykte om at det kom en gruppe til Berdalsbu som også ville føre til at hytta ville bli full. Siden vi hadde vært der ei natt var det sjanse for at vi måtte vike plass for andre, og da med en hund, så var det like greit å gå ned igjen.
Fin tur ned igjen, selv om kvalmen satt der og det gikk sakte, men vi kom ned.

Berdalsbu var en fin hytte og flott at det er tilrettelagt for hund i annekset. Aust-Agder Tf er veldig flinke der.

Nydelig

Written by LivogKristen 06.07.2017 18:33

Ser nydelig ut, både vær og natur og Berdalsbu!