Surnadal: Skarfjellet (03.07.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Skardfjellet (942m) 03.07.2017 10:47

En flott tur egentlig, men preget av lett regn og dårlig sikt. Startet på godt merket sti fra Kvenndalen. Her er skiltet mot Kristiansvarden, som er en StikkUt tur samt Skarfjellet. Pga regnværet var stien meget våt og sleip i dag. Den har god stigning stort sett fra start opp langs skaret. Fulgte blåmerkingen videre fra der ruta mot Kristiansvarden går av mot høyre og fulgte denne over skaret og en ca 70 hm nedover. Hadde lite sikt mot høydedragene rundt meg, men håpet at denne merkingen kanskje gikk til topps. Da den dreide vel mye nedover I sørøstlig retning, tok jeg av fra stien. Jeg klarte å sikte meg ut en passasje som kunne se grei ut mot toppen, noe som stemte bra med både Gps og terrenget. Toppen hadde to små kuler som så omtrent like høye ut, men vanskelig å skjelne i dårlig sikt. Jeg gikk derfor oppom begge før jeg returnerte etter sporet mitt tilbake jeg igjen traff blåmerkingen og stien ned igjen.

Synd med sikten, fordi denne toppen har nok en flott utsikt !

Nede ved bilen igjen, var det å sende Ove av gårde på samme turen. Det var ikke aktuelt å dra med Vinjar, det var altfor vått og utrivelig i dag. Vi fikk heller kastet littt pinner og stein ut i den store Kvenndøla som fosset under brua ved parkeringen.