Svarthetta i utrolig sommervær (30.06.2017)

Written by KiBu (Kirsti Buseth)

Ascents Nordre Kjølen (1,292m) 30.06.2017
Skrikhøa (1,061m) 30.06.2017
Svarthøtta (1,548m) 30.06.2017
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 30.06.2017
Kleva parkeringsplass (740m) 30.06.2017

Arve og jeg kjørte tidlig fra Trondheim, forbi Orkanger og Å, så videre ti Grindal. Vi tok av mot Nerskogen og svingte av fra Nerskogveien ved skilting til Jøldalshytta. Videre på bomvei (betalingskort) frem til Kleva parkeringsplass. Vi hadde med oss sykler og startet turen med å sykle de 4,5 km inn til Jøldalshytta. Grei grusvei å sykle på. Utrolig flott seterlandskap inn Jøldalen. Vi var fremme ved Jøldalshytta kl. 10. Sol og varmt etter hvert, så det ble en pause og klesskift på Jøldalshytta før vi startet på turen mot toppen. Vi fulgte stien mot Gjevilvasshytta og opp til toppen av Skrikhøa. Rastet på vei opp. Så oss litt rundt i reinmerkingsområdet der før vi tok sikte mot Kjølen og videre opp den sørlige blokksteinskammen til toppen. Det ser bratt ut på avstand, men det er greit å komme opp. Delvis sti opp. Rast oppe i ura. Arve måtte ned etter GPSen som ble lagt igjen nede i ura, så turen opp tok litt ekstra tid...Nesten vindstille på toppen. Kunne ikke fått en bedre dag. Nesten ikke insekt heller. Tok oss god tid på toppen for å nyte utsikten over Trollheimen. Gikk videre ned kammen mot nord mot Litlsvarthetta. Bratt nedstigning i blokkstein. Kom ned i dalen mellom toppene. Det var fortsatt en del snø i fjellet, så vi gikk lett over snøfonnene. Måtte over en flomstor bekk, så videre i retning av seterveien og elva vi så nede i dalen. Kom ned til ei hytte og tenkte at det sikkert var ei bru over elva der. Men vi måtte nok vasse over, så det ble bløtt i fjellskoene, ja. Fant "brua" til hyttefolket da vi kom over elva. Fire par støvler som lå ved elvekanten. Fulgte grusveien og kom etter hvert inn på stien til Trollheimshytta. Der var det selvfølgelig også ei bru over elva. Vi var fremme på Jøldalshytta kl. 19. Middagsserveringen var ferdig, men kokken var grei og varmet opp Jøldalssodd til oss. En hel suppeterin, så sykkelturen tilbake til bila ble tung ;)

Vi syklet fra Kleva parkeringsplass og inn Jøldalen. Utrolig fint seterlandskap.
Jøldalshytta.
Reinmerkingsområdet på Skrikhøa.
Utsikt over Trollheim fra toppen av Svarthetta.
Ved toppvarden i et utrolig vær, vindstille og sol.
På vei ned mellom Svarthetta og Litlsvarthetta. Lettgått på snøfonnene.
Vi måtte vade over elva nede i dalen.
På andre sida av elva lå hyttefolkets "bru".
Noen hundre meter lenger oppe lå brua ;)