Varm tur på Setesdalsheiene (30.06.2017)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Reinshornheii (1,161m) 30.06.2017

Tok med Dolomittica på jobbtur med via Ferrata i Setesdalen på ønskelista hennes. Men først måtte vi på en kommunetopp på veien sa jeg...

Så vi kjørte opp fra Setesdalen over Suleskardveien mot Sirdal og stoppet på parkeringen mot Øyuvsbu. Pakket sekken for overnatting på den fine selvbetjente hytta og gikk den ene kilometeren inn dit for å sikre rom.

Derfra fulgte vi DNT-stien mot Gaukhei ca halvveis. Det var lagt ut klopper over myrene og strålende sol, så slett ikke så gjørmete som flere har nevnt. Rett nedenfor toppen, så skar vi opp fra stien og fulgte høyden bort til varden.

Nøt matpakka lenge og rusla samme fine vei tilbake. Heldigvis mange bekker å fylle vann på underveis for sabla varmt denne fine sommerdagen på Setesdalsheiene.

Nøt ellers en strålende vindstille morgen på Øyuvsbu også. Fin hytte ved et vatn, med sandstrand og kano til gratis utlåns. Verdt et besøk til den hytta.