Svartdalen (01.07.2017)

Vesle Knutsholstinden (2,205m) 01.07.2017
Vestre Leirungstinden (2,250m) 01.07.2017
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 01.07.2017

Planen var langhelg og telting i Svartdalen. Yr syns (som vanlig) ikke noe om den planen... Plan A ble til plan B som etter nok ei endring på Yr ble til modifisert plan A.

Tidlig avreise, og første båt inn til Gjendebu. Starta turen ca kl 9. Begge litt småforkjøla, men ved godt mot. Gikk stien mot Torfinnsbu til vi kom til de første vatna. Tok av på skrå mot ryggen til venstre for Vestre Leirungstind. Bratt og urete, men ganske kurant. Oppe på ryggen traff vi flere peakbookere i samme ærend som oss. Gikk delvis i følge med dem bortover ryggen. Greit (sjøl for sekretæren) til vi kom til noen tilsynelatende uoverkommelige sva. Turplanleggeren klatra først med ei mellomforankring, og sikra Sekretæren som ikke hadde kommet forbi dette punktet uten sikring.

Videre uten problem til vi skulle opp mot sjølve toppunktet. Valgte muligens feil renne, men et overheng gjorde det vanskelig for oss. Turplanleggeren kom greit opp, værre var det for Sekretæren. Fikk ei hjelpende hånd, og kom opp til slutt. Glad for at vi hadde brukt tauet.

Greit ned til skaret mot Søre Knutsholstind, og lett opp på denne. De andre peakbookerene valgte å klatre opp på Vesle Knutsholstind fra skaret. Sekretæren var overbevist om at vi for vår del kom til å bruke kortere tid ved å ta omgåelsen.

Tok oss ned et stykke (ca 2050) i ei renne med mye løsgods. Fant ut at vi hadde gått litt langt ned, da vi fikk se varder ovenfor oss. Tok oss opp igjen, og kom greit rundt. Fulgte ei snørenne opp til skaret mellom Vesle og Store. Her var det spor i snøen etter noen som hadde gått før oss. La igjen sekkene i skaret, og tok oss opp på Vesle uten nevneverdige utfordringer.

Vel nede ønsket vi de andre peakbookerene god tur videre for fjerde og siste gang ;) Diskuterte litt for og mot å ta med Store. Det begynte å tære på kreftene, så vi fant det best å rusle til Gjendebu igjen. Fulgte vardene, og kom oss greit ned i Svartdalen. Lett på stien tilbake, men tungt ned det siste stykket i løs grus på slitne bein...

Rakk nesten middagen på Gjendebu - gikk bare glipp av forreten. God mat og en velfortjent øl som smakte himmelsk.

En super dag på tur - hvor Vesle Knutsholstind ble vår 2000 m 10 pf topp nr 200. Godt fornøgd med at en liten forkjølelse ikke stopper oss ;)

Gratulerer med 200!

Written by JoNy 09.07.2017 22:31

Artig å møte andre peakbookere her oppe!

Sv: Gratulerer med 200!

Written by Movegen22 10.07.2017 20:47

Takk! Trivle å treffe andre med samme interesse :)