Stendalsnosi, andre forsøk.. (02.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 02.07.2017 11:56 not summited
Visits of other PBEs Prestesteinsvatnet P-plass (1,370m) 02.07.2017 11:56

Søndag formiddag var det på tide å komme seg over Sognefjellet og hjem etter 2 uker i Jostedalen. Store Steindalsnosi som jeg planla å ta sammen med Fannaråken sist lørdag skulle i dag tas fra Sognefjellvegen med start fra den lille parkerings-/telt-plassen ved Prestesteinvatnet.

Frem mot demningen var det snø men videre var det bart. Da jeg kom opp på haugen bak demningen hørte jeg den umiskjennelige remjingen til en fjellvåk. Pokker! Jeg gikk videre i håp om å være langt unna reiret men den gang ei. Den begynte etterhvert med skinnangrep for å jage meg bort. Det er bare ett alternativ langs ryggen oppover fjellet mot toppen og der var jeg slettes ikke velkommen. Da jeg prøvde meg litt oppover ura kom den med samlede vinger og bøyde av litt for nærme hodet mitt etter min smak..

Dermed ble det vendereis. Våken satte seg et stykke unna og fulgte med meg men plutselig kom den tilbake med nye "angrep". Jeg tipper dette var for å forvirre meg om hvor reiret lå? Først da jeg var nede på deminingen lot den meg slippe.

Det virker som denne enkle 2000-metertoppen sitter langt inne for min del... Jeg får satse på at alle gode ting er tre.

Denne krabaten var ikke fornøye med rutevalget mitt i dag.
Samler høyde for et nytt stupangrep.

Fjellvåk

Written by BjørnF 03.07.2017 09:32

Respekt for å snu pga et fuglereir. Vi mister mye av gleden av å gå på tur hvis fugle- og dyrelivet forsvinner.

Sv: Fjellvåk

Written by SturlaS 03.07.2017 10:05

Takk.

Bestefar som var gjeter på setra som guttunge lærte meg å respektere alt liv i fjellet (bortsett fra huggorm, men det er en annen historie..) så for meg er det helt naturlig å bøye av. Nå vet jeg ikke hvor fysisk fjellvåken blir hvis man ikke bøyer av. Jeg har hatt liknende opplevelser med hauk der begge foreldre etterhvert deltok og ble veldig nærgående.