Storvätteshågna (02.07.2017)  5

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Grövelsjön (809m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storvätteshågna (1,204m) 02.07.2017 04:16
Visits of other PBEs Fosksjö bro (900m) 02.07.2017 03:23
Grövelsjöns Fjällstation STF (816m) 02.07.2017 05:54

Bursdag hos Kristins venninne på Heggeriset i Engerdal. Svært god posisjon for å klare høyeste fjell i Dalarna og Svealand. Det var en god times kjøring på blandet vei fra Engerdal via Femundsenden og Sorken til Grövelsjön rett øst for den norske grensa. Jeg dro rett etter kalaset og parkerte ved fjellstasjonen kl.02. Hodelykt i begynnelsen gjennom bjørkeskogen men la denne i sekken etter kort tid da jeg kom opp på snaufjellet.

Lettframkommelig og god sti innover men langdrygt. Inne ved Fosksjö bro etter vel 7 km var det en liten teltleir det folk lå og sov. Her starta det litt brattere partiet opp mot Storvätteshogna. Da jeg kom opp på bakketoppen var det en god bit igjen i flatere lende. Skua mot Norge og så at det regna i Sølen-massivet. Tilbake holdt jeg grei fart på ganglaget og fant også et bedre alternativ ned til parkeringa. Fire timer på tur, en flott opplevelse.