Meråkerfjell (01.07.2017)  6

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Mannlibekken (354m)
Endpoint Røsshaugen (1,116m)
Sonlifjellet (1,065m) 01.07.2017 09:06
Storfjellet (1,060m) 01.07.2017 09:06
Visits of other PBEs Mannlibekken p-plass (355m) 01.07.2017 09:06

Et bilde av Røsshaugen fra nedstigninga til Fonnfjellet. I mange år har det irritert meg at jeg ikke hadde besteget Røsshaugen. Det eneste fjellet jeg kan se klart hjemmefra som jeg ikke hadde vært opp på. Nå randt det opp en lørdag med finvær og knall forhold i fjellet. Jeg dro hjemmefra 06:00 med kurs for Meråker. Fem over ni var turen i gang. Ble 6 topper og en haug på denne turen. Mye opp å ned. Gikk først merka løype opp til Fonnfjelet. Derfra ned til tjernet mellom Røsshaugen og Fonnfjellet. Valgte å holde litt mot øst når jeg gikk opp på toppen da jeg syntes det såg bratt ut, men fant ut at Røsshaugen kan bestiges fra de fleste sider så kunne ha gått rett opp. Min lille avstikker gjorde at jeg kom veldig nært innpå noen reinsdyr som vandret rundt på snøen i området. Ved oppstigning til Røsshaugen er det viktig å vurdere hvor snøen ligger. Den kan være bratt og vanskelig å forsere enkelte steder. Kom meg opp på Røsshaugen så enda en topp er kryssa av. Valgte å besøke de toppene som var i området for å bruke dagen. Blei tungt etter hvert, særlig der jeg måtte gå på snø. Men alt i alt en kjempedag i fjellet Nesten 9 timer på hele turen.

Stien fra Mannlibekken
Fjell nummer 3 for dagen
Så nummer 4
På toppen av Sonlifjellet
Et skar mellom Sonlifjellet og Mannfjellet. Måtte passeres helt i nordkant.
Fra Mannfjellet mot Røsshaugen
Ruta ned til bilen fra Mannfjellet. Parkeringa er i dalen i retning innsjøen på andre sida.
Utløpet fra ei gruve under Mannfjellet
Fra åpningen av gruva
Slagghaugen nedenfra

Du kom før oss ser jeg :-)

Written by Icemann99 01.07.2017 22:03

Lang og krevende tur.. og 6 topper i en smellum som de sier på Island :-)

Sv: Du kom før oss ser jeg :-

Written by miombo 01.07.2017 22:25

Ja leste at noen damer hadde gjort dette i fjor å det kunne jeg ikke se på så tenkte klarte de det klarer jeg det. Men ble en lang dag. Heldigvis finvær hele turen og en fin bris som gjorde temperaturene levelig. Bilda kjæm etter kvart.