Blåhåmmåren. Alene. (01.07.2017)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Skarpdalsvollen (743m)
Endpoint Skarpdalsvollen (762m)
Ascents Blåhåmmåren (1,064m) 01.07.2017

Planen denne lørdagen var å begynne forberedelser til å male huset. I finværet ved frokosten på terrassen bestemte vi oss imidlertid for en tur til Tydalen og med Blåhåmmåren som mål. Vi parkerte langs vegen ca 500 m fra Skarpdalsvollen og gikk på sti innover Sankådalen. Dette er stien mellom Ramsjøhytta og Storerikvollen og er merket med Turistforeningens skilt. Terrenget og bunnen er veldig fin med gressletter og myrer. Den fine stien er imidlertid ødelagt av trykkimpregnert treplank over myrer og småbekker. Dette er skjemmende. Det er vel ikke meningen at man ikke skal møte noen form motstand når man er på fjelltur? Når treplanken kommer sammen med merking av snøscooterløyper med store røde kryss (som ikke tas ned på sommeren) blir det for mye inngrep i terrenget. Denne stien er heller ikke så mye trafikkert at myrene blir ødelagt av fotavtrykk og av den grunn må beskyttes med treplank!

Vel, bortsett fra treplank og røde snøscooterkryss var denne sommerturen veldig fin den. Godt selskap, fin form, fint vær og kjempeterreng!

Utsikt vestover fra Blåhåmmårkleppen. Fongen synes i det fjerne med mye snø på nå, selv i begynnelesen på juli. Finnkoisjøen kan skimtes til høyre.
Utsikt østover fra Blåhåmmårkleppen. Sylan er storslagne fjell bak den blå og fine overflata av Essand-/Nesjøen.
Både på bakken og på bjørkene får man en følelse av vår i stedet for sommer i Tydalen i begynnelsen på juli dette året.
De trykkimpregnerte gangvegene skjemmer stien gjennom denne flotte dalen. Tilretteleggingen har tatt overhånd. Det er ikke skadelig verken å bli våt på beina eller å hoppe over en liten bekk!!
Turistforeningens tilretteleggere bør ta seg en pust i bakken! Det har vel aldri vært meningen at man skal kunne gå tørrskodd med sandaler i fjellet!
Lisbeth trives i finværet på den flotte Skarpdalsvollen med Fongen i bakgrunnen.

Tilrettelegging

Written by SturlaS 03.07.2017 09:54

Interessant å lese at flere synes dobbeltspor med 2"/6" kan være i drygeste laget. Uten at jeg har studert kart og ruter hadde det kanskje gått an å konsentrert tilretteleggingen til noen hovedruter.

Tittelen ("Alene") på turrapporten er vel ikke helt rett? ;-)

Sv: Tilrettelegging

Written by Morsk 03.07.2017 23:55

Navnene bak navnet på toppen i overskriftene referer seg til hvem som var på toppunktet og ikke hvem som ga seg halvveis nede i lia. "Ingen kjære mor" skjønner du.

Ellers så er det bra at det reageres når jeg forsøker å provosere og tydeliggjøre ting som irriterer en gammeldags fjellfyr!