Surnadal: Sandfjellet (01.07.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Endpoint Seggamyrhaugen (425m)
Ascents Sandfjellet (890m) 01.07.2017 15:30

Sola som preget formiddagen i dag hadde delvis forsvunnet og det lå ann til litt regn utpå kvelden. Fortsatt nesten 20 grader og deilig turvær. La av gårde alene bortover demninga og hadde et håp om å finne en sti. Så en merking mot blant snnet Sandsætra men tok av for tidlig fra traktorveien og fikk derfor en liten rundtur bortom ei hytte før jeg krysset frem og tilbake over en bekk er par ganger uten å finne en sti. Ble derfor et stykke oppover i myrlendt terreng før jeg kom inn på bergnabbene lenger oppe. Gikk en stund før jeg plutselig fant noen små steinvarder og fulgte disse i retning toppen. La opp noen steiner der jeg syntes det var litt skrint med merking. Flott utsikt fra toppen mot blant annet Snota, hvor skylaget var i ferd med å legge seg nedpå. Var bortom det lavere punktet borte ved masta for å være sikker. På returen forsøkte jeg å følge de små varslene og etter hvert da jeg kom ned i det myrlendte partiet oppdaget jeg også noen blåmalte stikker. Dette ble til en tydelig rås etter hvert og gikk på motsatt side av myra enn der jeg gikk opp. Kjekt for nestemann, Ove, som da fikk en lettere vei opp ;-)

Merket turskilt mot Sandsætra og en annen Sæter . Her skal man gå inn og men treffer på en stikka rås etter ca 50 meter
Ruta er spredt vardet når man er ferdig med myrene
Ruta er spredt vardet når man er ferdig med myrene. Her mot demningen i enden av Foldsjøen
Foldsjøen og Snota stikker fortsatt opp over skyene som siger innover
Høgste punktet med varde 890
Varden ved punkt 888
Stistarten der man skal ta av
Hyggelig gjensyn med disse to nede ved demninga