Roalden (01.07.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Senjahopen gravlund
Ascents Roalden (862m) 01.07.2017

Johanna og Tim hadde plutselig dukket opp på Senja på fredag kveld og overnattet i telt på Ersfjordstranda mens jeg hadde gjort et forsøk på å sove i bilen min på Fjordbotn camping. Det fungerte dårlig på en såpass lys natt som det var, så jeg var veldig trøtt da jeg sto opp denne lørdagen. Likevel var det nok en fin sommerdag her på Senja og vi avtalte å gå en tur til Roalden i lag. Det som er så fint med fjellturer på Senja er at de aller fleste turer er ganske korte, så man orker å komme seg opp en eller annen topp uansett hvor trøtt man er. Vi fulgte merkinga som startet like over veien fra gravlundet i Senjahopen og den fortsatte helt til topps. En god del av turen gikk på vått underlag, men det var verdt å traske i myr og gjørme for så å bli belønnet med den fantastiske utsikten vi fikk fra toppen. Vi fikk til og med observere et veldig kult snøskred som var sikkert gammelt men likevel imponerende i størrelse. Så nesten ut som en bre! Takk for en nydelig tur og godt selskap Johanna og Tim (og hunden Kim) :)

Tim på en liten rygg
Snømasser fra et gammelt skred ligger i bunnen av Roadens bratte nordøstvegg
Oppe i skaret mellom Burstinden og Roalden
Kim nyter livet på tur :)
På vei opp østflanken med bl.a. Grytetippen og Breidtind i bakgrunn
Siste etappen langs ryggen mot toppen
Posering underveis
Johanna på Roaldens høyeste punkt
Tim løper mot varden
Tim på eggen
Mer posering på toppen
Johanna sjekker ut snarveien ned ;)
Aking på vei ned
Raskt og snilt på knærne :)