Trolltinden (29.06.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Trolltinden (2,018m) 29.06.2017
Visits of other PBEs Døråe Helårsbro (1,031m) 29.06.2017

Det var en flott dag for en ny tur i Rondane, solskinn og mindre vind en gårsdagen. Vi gikk mange kilometer i forholdsvis flatt terreng inn til Langholskridu, hvor vi krysset elva og stigningen for alvor begynte. Tempoet var ikke det høyeste da begge kjente gårsdagens tur i beina.

De kanskje første hundre høydemeterne fra Langholvatnet var greie, med stor og fast ur. Videre opp var det partivis løs ur, så jeg synes det var litt ekkelt å gå. Vel oppe på toppunktet etter mange timers slit var det flott å se utsikten utover Rondane.

Vi valgte en litt bedre trasse nedover igjen, og vi fikk også prøvd å gli litt på snøen nedover. Det var gøy, så det var dumt at vi ikke startet med det tidligere for å spare beina for belastningen ved å gå i ura.

På vei ned Trolltinden
Bratt nedover Langholskridu

Tilbaketuren gikk fint selv om den var lang. Jeg var veldig fornøyd med å være ferdig med den løse ura, ha nådd toppen og nå besteget alle toppene over 2000 meter i Rondane. Jeg tror Trolltinden er den av de fire turene mine i Rondane som jeg rangerer lavest. Det er spesielt den løse ura og den lange masjen tur/retur som er årsaken til dette.