Gaustaråen, høyeste i Hjartdal – med heis :) (30.06.2017)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 30.06.2017 13:01
Gaustaråen (1,614m) 30.06.2017 14:52
Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 30.06.2017 14:58
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 30.06.2017 12:36

Gaustaråen er ei ganske kjedelig steinrøys, så her måtte jeg kombinere med noe mer morsomt. Hadde ikke tatt banen opp til Gausta tidligere så det ble alternativet. 800 m inn med tog, så opp 800 m med militærversjonen av Fløybanen. Imponerende 50-talls anlegg som nå kommer til sin rett for det store publikum. Gitt ut eggen. Halvveis tilbake savnet jeg solbrillene min, så da var bare å gå tilbake. Men neida, ingen briller – sikkert falt ned i en av de mange høla i ura. Det er to år siden jeg var her sist og siden da har det skjedd store forandringer. Fra endestasjonen til banen og opp til hytta er det laget ei flott steintrapp. Utsiktspunkt med kikkerter er retningsviser er det også blitt. Tilrettelegging i stor skala. Turen ned og over til Gaustaråen var en vandring i snill og kjedelig ur. Gi for det meste og kikket på kartlaven. Gikk ned stien til parkeringa ved banen. Ganske mange folk i dag i det fine været, men borte på «råen» fikk jeg gå i fred ;)

800 horisontale meter inn i fjellet.
Opp 800 meter i denne vogna, 39 gr. stigning. Relativt bratt.
Utsiktspunkt med retningsviser
Flott steinarbeide
Fra Gustaråen mot Gaustatoppen
Utsikt sørover fra "råen"
Kartlav og kvarts
Siste kneika ned til parkeringa