Os - Bergen - Samnanger: Tur til Sveningen fra Øvredalen (30.06.2017)  6

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Sveningen (842m) 30.06.2017 13:23
Visits of other PBEs Øvredalen parkering (39m) 30.06.2017 15:29

Så ble det endelig tur til Sveningen, min siste topp i Bergen ≥ 100 p.f. Startet inne i Øvredalen i Os og fulgte vanlige ruten opp gjennom dalen først til Fjellbotnen der siste hare oppstigningen i solsteiken til toppen begynte. En topp det er å anbefale i godvær slik at en får nyte den flotte utsikten på toppen i alle retninger. Retur samme vei.

Sveningen i godvær
Fra god parkering er det bare å legge i vei innover dalen
Denne stien tok ikke jeg.
Mye lesestoff under veis, og annen underholdning
Drikkestasjon, jeg lot meg ikke friste.
Svenningen nærmer seg
Her begynner den bratte oppstigningen. Spesiell merking på berg hele veien opp, meget effektiv. Også merket for å finne veien ned.
Utsikt fra toppen, ser faktisk Hardangerjøkulen (zoomet)
Utsikt fra toppen, her Folgefonna (zoomet)