Surnadal/Rindal: Trollhøtta x flere (29.06.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Kleiva parkering (750m)
Endpoint Kleva parkering (750m)
Ascents Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 29.06.2017 12:55
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 29.06.2017 13:17
Trollhetta (1,614m) 29.06.2017 13:48
Langfjellet (1,264m) 29.06.2017 16:19
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 29.06.2017 09:54

Vi hadde parkert med bobilen kvelden i forveien der Ove kom gående etter en todagers tur fra Gjevillvassdalen. Været var varmt og strålende da vi våknet og jeg syklet inn den noget humpete veien inn mot Jøldalshytta. Fortsatte en knapp km til før jeg parkerte ved stistarten som går til Trollheimshytta om Trollhøtta. Lettgått og fin sti, litt myrete første delen, men kjempefin når du begynner opp mot Langfjellet. Ove som kom over her dagen før, hadde fortalt meg at det var mye snø oppi. Første partiene var oppover mot Langfjellet. Deretter var det stort sett snøfritt til jeg kom ned på flata mellom Langfjellet og Trollhøtta østtoppen. Her tok jeg igjen et par som Ove hadde pratet med dagen i forveien. De skulle til Trollheimshytta. Der var de eneste jeg traff på denne turen, hvilket er litt rart tatt i betraktning alle bilene og turgåerne jeg så inne ved Jøldalshytta. Mulig det var grunnet snømengdene som ennå var ganske bra her oppe. Snøbakken fra flata og opp til topp 1527 var lang og våt, men gikk allikevel greit. Flott varde med forseggjort kasse med bok på toppen. Jeg signerte på linja under Ove Lotsberg:-)

Skaret mellom topp 1527 og 1596 var overraskende bratt, men med flott sti og merking så det var null problem. Opp mot 1596 var det fortsatt endel snø innimellom de store steinen så her gikk det litt saktere ettersom en måtte stø seg forsiktig og unngå å tråkke gjennom den temmelig råtne snøen. Hadde en pitteliten pause på nordtoppen 1596 før jeg fortsatte videre ned i der slakere skaret mot hovedtoppen. Det var litt trekk på toppen, men ikke verre enn at jeg fortsatt kunne nyte matpausen i shorts og tynn vindjakke :-) Ikke verst etter den siste ukas iskalde turer ! Her var også kasse og bok og overraskende var det ingen som hadde skrevet seg inn siden oktober 2016. Jeg signerte, men glemte å notere Ove sitt besøk dagen før, jaja, sånn kan det gå i topprus :-)

Bevilget meg en 25 minutters pause før jeg returnerte, vel vitende om at turen ennå bare var halvgjort. Nede i det bratte skaret mot østtoppen, traff jeg de to jeg hadde gått forbi tidligere. Jeg forsikret dem om at det verste nå var snart unnagjort, og jeg tror de var lettet over det ;-)

Returen gikk meget bra, og jeg vurderte sterkt om jeg skulle gli ned noen snøfelt fra skaret mellom øst og nordtoppen for å ta med meg Rindhatten også. Fornuften overtalte og jeg er egentlig ganske glad for det i ettertid. Tok en lite avstikker fra stien og plukket med meg Langfjellet, bare for å terge boven litt :-):-)

Dette var en kjempenydelig tur, og helt overkommelig dagstur. Jøldalshytta var kjempeflott og flott utgangspunkt for enkeltturer og rundtur.

Sykkeltur fra Kleva parkering og en knapp km videre forbi vakre Jøldalshytta
Her kan jeg endelig parkere sykkelen og ta på fjellsko
Her tar jeg igjen et par som skal over Trollhøtta og ned til Trollheimshytta
Den laveste av de tre, 1527 moh. Her var flott kasse og bok
Den laveste av de tre, 1527 moh. Her er jeg på vei via skaret mot Trollhøtta nordtoppen, som er 1596
Nordtoppen på Trollhøtta 1596
Nordtoppen på Trollhøtta 1596. Ser mot sørtoppen, 1616
Formiddabel utsikt mot Snota fra Høgste Trollhøtta 1616
Deilig matpause på høgste toppen før retur samme vei
Tilbake på østtoppen
Sørtoppen 1616
Nordtoppen 1596
Fra østtoppen ser jeg lengtende bort på Rindhatten som jeg er veldig nær å fortsette mot...
Returen over Langfjellet, som faktisk er noget lang :-)
Et lite ubemerksomt øyeblikk og derfor et klønete fall som resulterer i en lite profesjonell forbinding utført av en sjukepleier ;-)
Bonustopp Langfjellet mot Trollhøtta toppene

Langtur

Written by BjørnF 29.06.2017 20:53

Mye snø fortsatt på Trollhetta, liketil skavl! Gikk det greit å passere den? Skikkelig godværsdag i dag.

Sv: Langtur

Written by ligroenb 29.06.2017 20:58

Nydelig dag og ja, mye snø fremdeles. Skavlen var ingen problem, helt problemfritt når man følger merkingen :-)