Bjørndalsfjellet og Åkreheia (27.06.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Bjørndalsfjellet (405m) 27.06.2017
Åkreheia (446m) 27.06.2017

Listetopper for Drangedal/Telemark

Ettermiddags-/kveldstur. Fin solrik dag. Kjørte inn Kåsadalsvegen nord for toppene. Til Bjørndalsfjellet startet jeg ved den nederste gården i Kåsgrenda. Herfra går det en gammel kjerrevei/sti opp mot østsiden av toppen. Sporet er ikke synlig fra starten, men kom inn på den litt lengre oppe. Stedvis er veien/stien temmelig igjengrodd. Fjellet er bratt på denne siden, men på det høyeste punktet langs østsiden var det fine passasjer for å komme opp. Noe ulent terreng, men jevnet ut på toppen. Fint toppområdet. Fin utsikt fra trigpunktet.

Nede ved bilen igjen kjørte jeg videre inn Kåsadalsvegen.. mot Grasdalen. Her visste jeg det skulle gå en sti opp til Åkreheia. Siden det kan bli en del frigåing på disse listetoppene, er det deilig å komme til ferdig opptråkka og merka løyper. Likte godt løypa her. Fin stigning. Drøye 320 høydemeter på 2,5 km. Står en kasse med bok her oppe. Skrev meg inn som besøkende nr 129 i år. Toppunktet ligger litt lengre bak. Jeg så for meg en aldri så liten utfordring ved første øyekast da jeg skulle over til toppunktet. Det skjærer en kløft mellom turkassa og selve toppunktet. Der jeg kom frampå så det i første sekund ut som om dette kunne bli litt problematisk, men rett bortenfor gikk det en lett og fin nedgang. Fint toppunkt.