Hammarsettindane, Sunnmørsfjell på sitt beste (28.06.2017)

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Ascents Hammarsettinden Midtre (1,198m) 28.06.2017 09:46
Gimsdalstinden (1,007m) 28.06.2017 11:12
Hammarsettinden (1,165m) 28.06.2017 12:15

Mitt forhold til klatring er at det er et nødvendig onde for å komme seg opp på de toppene man ønsker. Dette gjaldt også Hammarserttindane som jeg har sett fram til med skrekk i over 20 år. Turbeskrivelsen til ArntO (Arnt Owe Røed) ble formidlet med frykt i blikket den gangen og selv med en god porsjon overdrivelse skjønte jeg at dette ikke var noen enkel ettermiddagstur.

Ola hadde heller ikke vært på toppunktet og vi la i veg med rikelig klatreutstyr og i et nydelig vær. Fulgte skogsveg et stykke før vi kom inn på stien fra Gimsdalssetra. Derfra god sti oppover ryggen mot Gimsdalstind. Mot fortoppen på Hammarsettind ble det etterhvert brattere og noen utsatte punkt i traversen bort i renna som ledet opp til toppen.

Var oppe etter ca 2,5 timer Det er dette punktet som er markert som toppunkt og del av Moldepanoramalista og dermed dagens hovedmål. Etter studering av bilder og nye kartdata over området viste vi likevel at det høyeste punktet på eggen videre var synlig fra Varden og dermed det virkelige panoramapunktet.

Turen videre er lite beskrevet, men klatring opp i grad 6 og løst fjell viste vi ville møte oss. Først litt traversering i vestsida før vi gikk løpende forbi en rygg og ned under den markerte hammeren midt på ryggen. De foregående dagers nedbør og snø var ikke tørket opp. Siden vi ikke hadde evner til å klatre grad 6 på hammeren ble det derfor våt, glatt og iskald mose i nordsida. Med vanskelige sikringsmuligheter ble det 15 nervepirrende høydemeter før jeg kom opp i sola og kunne dra inn Ola. Han ledet videre på mer tørt fjell, men fortsatt svært løst og ikke minst luftig. Vi kom opp på eggen litt sør for hammeren og etter ett lite 4 m crux med grad 5 ble det relativt enkelt videre oppå eggen. Fortsatt noen små bratte hammere som gav utfordringer, men generelt mye enklere enn starten. Det var likevel tidkrevende og vi var på toppen etter ca 6 timer. Utrolig morsom å komme opp på en så lite besøkt topp i et fantastisk vær med sol og vindstille. Punktet vi kom opp på var heldigvis høyest på eggen og det såg ut til å være enda mer krevende videre sørover.
God pause før vi startet returen. Den ble nesten like krevende med kiling av tau og jobbing med gode rapellfester. Men vi kom oss trygt tilbake til fortoppen og kunne fornøyde pakke ned klatreutstyret og rusle ned til bilen.
Totalt over 11 timer der 7 av de ble brukt på de 200 m mellom fortoppen og hovedtoppen.

Mot Blåbretind
Ola på Gimsdalstinden
På "fortoppen" til Hammarsettind
Det startet ikke alt for bratt mot hovetoppen
Endelig på toppen
To fornøyde gubber
Hovedrapellen ned
Den "umulige" hammeren kunne omgås litt til høyre. Toppen lengst ut til høyre
Ola fornøyd med egen prestasjon i dag!

tøft!

Written by kobbenes 30.06.2017 12:23

Så artig ut!

Written by j_snorre 30.06.2017 10:31

Var det nødvendig med 2x60 m tau, eller var klatringen litt mer opptaksbasert, slik at det kunne fungert med f. eks. et 30 meter tau? (Blir vel fort litt knapt på rappellen...) Tenker det kunne vært artig å fortsette over høyeste punkt i retning Urdfjellet. og greit å slippe å drasse på mye unødvendig tau hvis mye kan gås usikra eller løpende.

Sv: Så artig ut!

Written by knutio 30.06.2017 12:19

Har aldri lagt ut på denne turen uten 2*60 tau. Det er riktignok bare en lang rapell, men sjansen for steinsprang som kan ødelegge tauene og langt mellom gode standplasser/rapellpunkt i gjøre at det er lurt å ha litt ekstra. Fortsetter du videre sørover er kanskje behovet mindre for så mye tau, men du er uansett sprek nok til å bære litt.

Sv: Sv: Så artig ut!

Written by j_snorre 30.06.2017 12:24

Sv: Sv: Sv: Så artig ut!

Written by oddis 30.06.2017 14:54
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Så artig ut!

Written by j_snorre 30.06.2017 14:58

Sv: Sv: Så artig ut!

Written by ArntO 01.07.2017 13:01

Sv: Sv: Sv: Så artig ut!

Written by j_snorre 01.07.2017 14:32
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Så artig ut!