Ørnemyrfjellet - høyest i Audnedal (18.06.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øvre Flottorp (340m)
Endpoint Samme (340m)
Ascents Ørnemyrfjellet (578m) 18.06.2017 18:20
Visits of other PBEs Flottorp Gruver (415m) 18.06.2017 17:20
Øvre Flottorp parkering (316m) 18.06.2017 19:25

Fin ettermiddagstur til Ørnemyrfjellet Audnedal

Siste tur (dag 5) på solo K-topp samling på Øst- og Sørlandet. Etter en heller våt og guffen tur tidligere på dagen til Store Tomlongen i Flekkefjord bestemte jeg meg for hjemreise over Setesdal og Haukeli. Etter å ha kjørt litt på kryss og tvers etter bil-GPS-en på diverse veier i innlandet fra Sira gjennom Kvinesdal og Hægebostad, kom jeg endelig inn på Evjeveien (42 mot Sveindal) og avkjørselen mot venstre til Øvre Flottorp. Der kom jeg i snakk med en hyggelig, lokalkjent dame som fortalte meg om stedet, den nedlagte molybdengruven Flottorp Gruver og mulige adkomster til
det høyeste punkt i Audnedal kommune -

Ørnemyrfjellet
Været var nå blitt riktig så fint igjen. Damen rådet meg til - sikkert i aller beste mening - å legge turen om Flottorp Gruver og å fortsette turen fra der. Hun beklaget at stien ikke var noe særlig merket. Jeg fulgte god vei innover mot gruvene, men tok først for tidlig av mot høyre slik at jeg kom frem til stedet der den gamle direktørboligen - senere hotellet -på Flottorp hadde stått. Idag er dette privatbolig.

Startet å gå fra gården i bakgrunnen på Øvre Flottorp
Veien til Flottorp gruve går av til venstre!

Veien opp til gruvene er ganske bra, og kan sykles. Artig å komme frem til dette gamle industriområdet der de utvant molybden til bruk i stålindustrien under 1. verdenskrig!

Undalens Molybdengruver
Tekst av Geir Daasvatn. – De vakre heiene og skogene på Øvre Flottorp i Grindheim i Audnedal kommune skjuler et lite lokalhistorisk industrieventyr. I 1916 startet et selskap kalt ”Undalens Molybdengruver” opp med gruvedrift på stedet. Det vokste opp et helt lite gruvesamfunn her oppe, med boliger til funksjonærene, brakker til arbeiderne, stor spisebrakke, sagbruk, produksjonsanlegg og maskiner. Tungefoss kraftverk i Bjelland ble bygget for å skaffe elektrisk kraft til maskinene. På det meste skal det ha vært mellom 150 og 250 arbeidsfolk i sving på anlegget. Det kom både telefon og daglig postforbindelse til den lille bygda. Da 1. verdenskrig sluttet i 1918 gikk det raskt nedover med gruva, og alt i 1920 var det full stopp på gruvedriften på Øvre Flottorp.

Den nedlagte molybdengruven Øvre Flottorp
Et noe falmet infoskilt ....

Fra gruvene fortsatte jeg på svak sti - enkelte steder merket med plastbånd - i NV retning innover i terrenget. Men da stien ikke førte meg noe nærmere toppen og dessuten ble mer og mer utydelig, valgte jeg å bryte av og gå i terrenget rett mot toppen, noe som gikk rimelig greit. Gikk først mot N-NNØ over Bumyra, så opp en liten stigning mot Kvæven der jeg traff på en fjorårs elgkalv uten å se noe til moren. Deretter opp flotte svapartier mot østenden av Kvevehei, videre til Raudarknodd og ned i Smådalen før siste lille stigningen opp mot toppen.

Flotte sva ved Kvevehei
Oppe på Raudarknodd. Ørnemyrfjellet i bakgrunnen

Toppen er markert av en varde med info og turbokder jeg skrev meg inn. GPS 405310n6484801 i samsvar med Statens Kartverk "fot bolt".

Nydelig vær på Ørnemyrfjellet i Audnedal!
Bolten til Statens kartverk ved varden
Kasse og info

Jeg valgte en mer direkte retur tilbake til Flottorp ved å følge naturlige terrengformasjoner. Først ned igjen i Smådalen og opp på Raudarknodd. Fortsatte så mot ØSØ langs en fjellrygg der det faktisk var satt opp sporadiske varder. Nede i skogen forsvant/mistet jeg merkingen og kom inn i en mørk, trang og smal liten dal med tett granskog som var vanskelig å ta seg frem i. Her gikk det opp en storfugl , sannsynligvis en tiur. Kom omsider ut igjen i hyggeligere lende og inn på sti langs NØ siden av Brunesbekken som jeg fulgte tilbake til utgangspunktet.

Sti fra offisiell parkering på Øvre Flottorp begynner her
Parkeringen på Øvre Flottorp

Alt i alt en fin tur med ikke helt optimalt veivalg alle steder, men fordelene var at jeg fikk med meg gruveanlegget på Flottorp og møter med elgkalv og storfugl ved å gå utenom sti!