Tre mindre vanlige Jotuntopper (21.09.2011)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Høgbrøtet (1,630m) 21.09.2011
Høgbrøthøgde (1,821m) 21.09.2011
Storegut (1,968m) 21.09.2011

Tre mindre vanlige Jotuntopper

Jeg har et vagt mål om å fullføre lista med topper i Valdres med pf. >= 100 meter i løpet av vinteren, og noen topper kunne kanskje være greit å unnagjøre før kong vinter setter inn, slik som Storegut fant jeg ut.
Da Yr meldte brukbart vær på fri-onsdagen min, bestemte jeg meg for å ta ei runde inne ved Eidsbugarden.

Stemningsfullt ved Eidsbugarden mot Bygdin og Galdeberget denne overskyede onsdagsmorgenen.

Overskyet men stemningsfullt

Et sterkt syn

Vel oppe ved Store Mjølkedalsvatnet møtte meg et syn som rørte dypt i fjellsjela. Det var en kombinasjon av skyer og lys som iscenesatte et syn som gjorde et mektig inntrykk. Det litt dystre lyse og skyene som hang som blygro ulldotter foran det meste av fjell forsterket effekten da plutselig i midten Sagi dukket opp. Som et hvitt spir over Mjølkedalsbreen. Akkurat fra denne vinkelen så den så nedsnødd, spiss og vill ut at jeg nesten fikk assosiasjoner til tinder slik de første malerne malte dem; langt spissere og villere enn de i virkeligheten er. Det synet alene var verd hele turen!!!. Bildet nedenfor er litt smått og yter ikke opplevelsen retteferdighet, men kan gi en liten pekepinn.

Mektige Sagi over Mjølkedalsbreen med Store Mjølkedalsvatnet i forgrunnen.

Jeg kjørte inn til Eidsbugarden og tuslet av gårde rundt kl. 9. Bygdin lå speilblank og et tett skydekke holdt sola ute, men stemningsfullt var det likevel. Dette var en no stres tur, så jeg tok det ganske rolig opp langs Mjølkedøla. Fulgte stien opp mot Store Mjølkedalsvatnet hvor en spesiell stemning møtte meg - nemlig Sagi som jeg aldri før har sett den.

Mye stein

Stien innover langs vannet og i retning sadelen mot Øvre Mjølkedalen evar det mye stein, og tåksekyene var seiglivede der de hang nedover toppene. Skulle ikke været bli så bra likevel da?
Jeg forlot etter hvert stien og jobbet meg gjennom stein på stein på stein. Basert på kartet valgte jeg ei rute opp fra øst, først opp et drag med kampestein store som hus. Denne ura var virkelig grov, nesten på nivå med den berømte urda nord for Trolltinden i Rondane.

Nysnø!!!

Fra ca. 1600 moh. flatet det noe ut og snøen ble mer og mer heldekkende, men konsistensen var herlig. Det hadde vært litt tining og så ny frost slik at snøen lå fast på svaene, heldigvis for det var en del sva oppover. Løs snø på sva hadde vært jobbig.
Det trakk surt, var null sol og jeg merket jeg hadde kledd meg for sommerlig. Slengete bukser uten gamasjer ga dessuten liten beskyttelse mot snø som på død og liv ville nedi støvlene.

Storegut

Siste kneika opp mot toppryggen var det halvbratt før jeg toppet ut på ryggen rett nord for toppen. Fra høyeste punktet fant jeg ut at jeg kunne se Eidsbugarden Hotell, men ikke Fondsbu. For øvrig en flott utsikt i alle retninger, bare synd skydekket hang litt lavt.
På toppen lå det anslagsvis 20-30 cm snø.

Høgbrothøgde

Returen gikk lett ned etter egne spor, gjennom den tråe steinura og så over bandet før jeg etter en kort pause var klar for neste topp. Også her begynte snøen på vel 1600 moh, og de siste bakkene opp til toppen var seige. Utsikten fra toppen var imidlertid upåklagelig. Solbjørg på Fondsbu fortalte meg etterpå at dette kanskje var hennes favorittutsiktstopp i området, bl.a. fordi man ser alle de store fjellsjøene, Bygdin, Tyin og Gjende.
En sur sno gjorde likevel oppholdet på toppen kort. Det var dessuten ingen tvil om at været nå ikke kom til å bli bedre.

Høgbrøtet

Høgbrøtet er neppe noen hyppig frekventert topp, men den hører nå med til lista. Jeg rotet meg ned østflanken fra Høgbrothøgde og trasktet bort. Egentlig en trivelig topp, bare synd været nå var ordentlig hustrig. Jeg holdt ut omlag 2 minutter på toppen, før jeg flyktet.
Heldigvis hadde jeg begynt med Storegut som lå lengst inne og via de påfølgende toppene hadde jeg på en måte begynt returen mot Eidsbugarden så fra Høgbrøtet var det ikke lenger veldig langt ned.

Alt i alt en flott tur til tre nye topper. Fine utsiktspunkt, som godt kunne fortjent litt klarer vær enn det jeg hadde.

Noen flere bilder

Start date 21.09.2011 09:05
End date 21.09.2011 17:48
Klikk på kartet for å åpne større i eget vindu.

Storegut

Written by 500fjell 23.09.2011 21:50

kunne jeg gjerne tenke meg en tur til selv. Det er jo en veldig prominent topp i Jotunheimen som absolutt bør besøkes av en jotunvenn som undertegnede.