Store Kågtind på sommerens varmeste dag (08.07.2014)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Store Kågtinden (1,229m) 08.07.2014

Var plutselig blitt tropesommer i nord. Gradene i bilen viste både 26 og 27 grader på turen.

Kjørte fra fantastisk flott basecamp på Lattern hus og hytte videre mot Skjervøy. Klarte å bli tatt i radar, mens jeg lette etter søplebøtter langs veien. Så der røyk en bunke av feriebudsjettet gitt. Godt man har teltet med!

Vi kjørte nesten helt til Skjervøy-brua og parkerte rett ved anleggsveien ved Storbuktelva. Fulgte den rødmerka anleggsveien opp i en fantastisk flott dal og vid utsikt til flotte fjell i alle retninger. Fulgte en slags sti/varding på nordsiden av Storbuktvatnet - så videre opp på skaret ved enden av vatnet. Vi valgte å gå på sørsiden av det øverste lille vatnet og opp på snøen i stedet for å bruke energi opp den bratte grassletta i varmen. Det var heldigvis flust med småbekker etter all snøsmeltingen nesten hele veien, så holdt ut med litervis av vatn innabords underveis. Den spenstige toppen kunne vi tydelig se når vi passerte vatnet og man kunne saktens lure på hvordan man skulle komme seg opp dit!

Men vel oppe på skaret fulgte vi vardene som plutselig dukket opp igjen rundt og i retning den bredere sørvestryggen opp mot Store Kågtind. Gikk noen snørenner opp også, men valgte den safe ruta bort til eggen. Vardene forsvant et stykke, men dukket opp igjen på ryggen. Ryggen virket uendelig lang der svetten silte og bena ble tyngre. Men omsider dukket toppvarden opp på denne kremtoppen. Ikke et vindpust her oppe heller, så løp lenge rundt og knipsa bilder i alle retninger og bare nøt før vi skrev oss inn i toppboken. Viste seg at flere hadde vært her på ski natta før!! Vi titta over kanten og jaggu så det ut til at man kunne kjøre den bratte nordryggen nesten helt til bunns - med nervene i helspenn antakelig. Møtte en av karene - som måtte opp igjen dagen etter for å finne igjen et glemt kamera - og de kunne kjøre helt ned til 300hm sa han. Slapp unna mye stor og små stein å tråkke i da gitt.

Vi tuslet passe slitne og litt motvillige ned samme vei. Et av de fineste fjellene vi hadde vært på - om enn været var litt for bra. Butikken rakk vi ikke, så da ble det selvfiska torsk med enda mer vann til drikke på Lattern.