Fløyelstur (31.07.2013)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Hjerttinden (1,381m) 31.07.2013

Etter å ha nytt strandlivet på endeløse sandstrender og luksus ute på Senja, så måtte man bare slite litt. Så sendte Tove avgårde på hurtigbåten hjem fra Finnsnes og dura mot dette fjellet som synes så godt i landskapet fra Finnsnes og Sørreisa.

Kjørte vel ca et kvarter fra Sørreisa "sentrum" og til et skilt mot Rabbås. Der kjørte jeg helt til jeg kom til et innkjøring-forbudt-skilt ved en kirkegård for bilvrak. Parkerte kl 18 på kvelden. Her sto det skilt både mot Hjertind og et par andre steder. Jeg kunne kjørt litt videre, men bryter da ikke loven selv om det sikkert var en bonde som hadde stjålet skiltet og satt det der selv.

Gikk ihvertfall på veien videre som etterhvert ble en traktorsti oppover bjørkeskogen. Hele tiden godt rødmerket. Etterhvert ble det slutt på traktorveien, men en god og myk rødmerket sti fortsatte opp igjennom bjørkeskogen og opp på platået. Merkingen forsvant plutselig der oppe ved et skilt som pekte mot Hjerttind. Møtte på en gjeng samme sted og de sa at det beste bare var å følge høyden mot Hjertindtuva og så bratt opp ryggen fra venstre (øst). Noen i følget hadde gått lenger ned og tatt vestryggen opp, men innrømte at den andre veien hadde vært best.

Så gjorde som planlagt - fulgte omtrent høydene inn mot Hjerttindtuva - på fløyelsmyk mose og vakker utsikt hele veien. Mykt og fint helt til jeg rundet Hjerttindtuva på siden mot Hjerttind - ca 100 hm nedenfor toppen på Hjertindtuva. Fulgte noen sauetråkk veldig greit nedenfor den. Ved sadelen startet så toppjobben, men gikk veldig greit opp her også. Var mer stein/sand/grus opp her, men lett å gå uten fare for å skli og helt fritt for luftige punkter.

Vel oppe på ryggen så jeg igjen rødmerkene som tydeligvis hadde gått opp vestflanken. Fulgte de helt opp til det lille morsomme topp-punktet. Her begynte det å blåse litt kaldt, men gjemte meg bak en stein og inntok matpakka, mens jeg så solnedgangen bak fjellene på Senja.

Dura samme vei ned igjen og brukte 3 timer opp og samme tid ned igjen. Lett og fin tur man faktisk kunne tatt med joggeskoa