Reisadalen nasjonalpark (15.09.2015)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Halti (1,328m) 15.09.2015
Ráisduottarháldi (1,361m) 15.09.2015

Etter et kundemøte på morran i Kåfjord - fikk jeg med meg gode turbeskrivelser til Nordreisas høyeste og Finlands nasjonstopp. Hun hadde vært med og merka deler av ruta, så inside information her.

Jeg fikk også et særdeles godt tips om å stoppe og gå de 20 minuttene inn til Gorsabrua på vei opp anleggsveien i Kåfjordalen. Viste seg at de hadde laget en knallfin tursti inn til denne spektakulære hengebroa 150 meter over et fossejuv. Strikkhopping var også mulig her, men heldigvis ingen som sto klar for å dytte meg utfor i dag. En fin oppvarmingstur var det i påvente av at skyene skulle lette helt.

Innen jeg kom fram til parkeringen helt innerst i anleggsveien, ved vatnet rett nord for Raisduottarhaldi, så var jammen alle skyene forduftet. Så bare å dra fram det bredeste smilet og passere gjennom portti til reingjerdet. Fikk tips om å følge stien langs reingjerdet og så dra litt til høyre når det ble bratt. Så jeg gjorde.

Vel oppe på høyden tok jeg matpakka og fulgte vardene over gjerdet. Selv om jeg riktignok fikk tips om at jeg kunne følge reingjerdet rundt helt til topps også. Det hadde sikkert vært lurt i tåke, men i dette været var det bare å tusle på selv om vardingen var så som så.

Var ikke så mange kilometer til disse toppene, men stor ur hele veien så tok sin tid. Med rimelig nytt titan-kne hadde jeg ikke lyst til å tryne heller. Skar først vha GPS'en bort til Raisduottarhaldi. Her hadde varden snø på den ene siden, så må ha vært langt dårligere vær her for et par dager siden.

Så gikk jeg trappa over reingjerdet og sikta meg fint inn på Finlands høyeste. Så først en stor grensevarde og så fulgte jeg grensen på GPS'en til en ny varde kom fram med deler av finsk flagg på. Den sto nesten på toppen av Halti.

Skrådde mer rett tilbake igjen og ned til bilen. Kun meg og reinsdyr som nøt denne fine dagen også. Tror jeg brukte ca 5 timer på urturen totalt.