Midnattsoltur (28.06.2013)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Vassbruntinden (1,202m) 28.06.2013

Øyvind var på besøk i Harstad og etter noen dager med skiftende vær på hytta, så kom endelig godværet. Planen var å ta sommerferga til Senja (Skrolsvik), men akk den var det noe trøbbel med fikk vi vite på kaia!
Så da ble det å ta ferga via Rolla i stedet og kjøre via Sørreisa og nesten til Finnsnes.

Rett før Finnsnes svingte vi av og fant bomveien til Tårnvatnet og parkeringen rett nedenfor den nedlagte gården. Vi fulgte blomsterenga opp til gården og kunne skimte stien videre opp til venstre for elva. Her var det vel mest takket være sauene at det fortsatt var en sti.

Vel opp på de knallgrønne beiteområdene for sauen forsvant etterhvert stien, men det var bare å dure videre rett opp på ryggen. Derfra kunne vi se toppen og vi valgte å ignorerer rødmerkingen som vi fant igjen på toppen senere... og dura rett mot vest-siden. Gikk brillefint opp her om enn med et klyvetak mot slutten. Her oppdaget vi at den nærmeste varden slett ikke var høyest, så bare å fortsette videre bort på varde 1 og 2. Men lett og fint å går her da. Knallfin utsikt og midnattsola lyste i sin prakt.

Vi møtte et par sveitsere som hadde fulgt våre spor opp. De skulle ta Kvænan dagen etter, så regne kommunetoppsamlerne på Norgesferie i nord. Ned igjen tok vi den rødmerka stien ned fra toppen, men fulgte så etterhvert samme rute ned ettersom den stien gikk et annet sted. Vi brukte vel ca 5 timer på turen og tok oss en god pause på toppen.

Knallfin tur i Nord-Norge på sitt beste!