Her kommer vintern! (16.10.2012)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Løksetinden (1,240m) 16.10.2012

Med kjempevær og nysnø på toppene holdt jeg ikke ut en hjemmekontordag til! Var usikker på hva som var bestigelig på snø i oktober, men sjanset på Løksetind.

Duret fra Harstad med ferga kl. 8 til Sørrollnes og kjørte over både Rolla og Andørja til jeg så Løksatind med en fin hvit kåpe oppå. Parkerte noen hundre meter før skiltet til Løksa, ved et treskilt som sa Løksetind.

Det var kuldegrader når jeg startet (og sluttet), så lett isete i terrenget oppover, men da gikk jeg ihvertfall tørrskodd over myrene. Det var finfin rødmerket sti som slynget seg oppover Aksla. Nesten oppe på Aksla kom det mer og mer snø og derfra og opp var det hvitt, så gamasjene kom på etterhvert. Jeg kunne se rødmerkingen videre til høyre mot ryggen og nesten helt til topps til tross for snøen.

Alt gikk utmerket inntil ca 10 meter under varden til Løksetind. Ble veldig knotete å komme opp og det visstnok utlagte tauet var ikke å se, så endte med å rygge noen meter ned igjen for å fundere på alternativ vei opp. Men så fant jeg ut at jeg egentlig ikke tenkte å gå opp på denne varden - toppen var jo på enden av en egg til høyre et par hundre meter bort.

Var bratte snøvegger rett på innsiden av eggen, så tok en sjanse på å holde høyden rett under eggen. Her er det sikkert ikke lett å gå på andre tider av året - sikkert glatt is eller rasfarlig men nå gikk det fint. Sparket tær/hæler godt inn i nysnøen og med hjelp av stavene hadde jeg god støtte. Så sakte men sikkert var jeg borte rett under høyeste punkt uten å dra fram stegjern eller isøks faktisk. Gikk greit opp her og sto på et lite flatt parti med en fantastisk panorama 360 grader rundt meg.

Fra toppen nøt jeg utsikt over fjorder, tettsteder, Senja, Andørja og fjell og øyer i alle retninger. Var ikke et vindpust her oppe heller, så bare å nyte, mens jeg konset på å komme meg trygt tilbake samme vei.

Gikk lett og fint å tråkke i sporene mine tilbake og så var det bare å skli på snøen ned igjen. Brukte 4,5 time opp på å finne rett og trygg vei og 2,5 tilbake igjen. Så trygt nede i god tid før mørket slo til i nord.

Dårlig med ferger riktignok fra Sørrollnes og kafeer var ikke å oppdrive, så ble 2 drøye timer i bilen på fergekaia med skolebrød og KIMs fra Jokeren å glede seg over før tilbaketuren til Harstad.

Men snart er vinteren her!