Fin dagstur fra Haukeliseter (15.09.2015)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 15.09.2015

Har tenkt på denne noen ganger, men alltid blitt avbrutt pga dårlig vær. Men nå lå høytrykket i hele Sør-Norge hele uka, så endelig skulle jeg bli ferdig med ikke bare Telemarks siste, men alle fylker på østlandet.

Tok med godt selskap i Kathrine og bussa fra Bergen til Haukeliseter. Etter en fin kveld med svært god kortreist mat - Haukeliseter er noe spesielt på matfronten - sto vi tidlig opp for en bebudet langtur.

Vi lasta opp med to matpakker og fryktet ordentlig langtur. Skyene lå nedpå fra start, men satset heldigvis på at østaværet vant. Vi startet med å følge T-stien mot Hellevassbu før vi skar av en umerket rute (så hverken sti eller varder) mot Mannevasstjønn. Derfra kunne vi se at skyene i vest forsvant og ruta videre mot de to vannene var lett å se. Var forresten mye folk i telt rundt Mannevasstjønn og det viste seg etterhvert at reinjakta var godt i gang.

Turen videre forbi vannene var også stort sett lettgått - en del stor stein ved det siste. Etter det siste vannet holdt ikke tålmodigheten lenger enn at vi skar opp høyden mot Nupsegga. Ble noe småklyving men kom lett til topps. Der møtte vi en som hadde fulgt snøen/breen rundt og vi tok hans vei ned.

Fulgte flere av snøfeltene hjem, så gikk fortere tilbake.