Fint terreng i Fosenalpan (12.06.2012)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Storheia (529m) 12.06.2012
Storheia (600m) 12.06.2012

Anders og jeg hadde ikke forberedt oss på denne, så måtte finne frem uten kart. Men no problem med GPS og stier.

Vi kom til å starte lenger øst enn de andre har startet fra. Vi kjørte i retning Osen på 715 og fant en liten stikkvei et par mil før de andre hadde svingt av. Kjørte kun et par hundre meter på denne før vi så tavle og merka sti til Østvatnet. Det var jo dit vi skulle så valgte å starte herfra selv om det ble litt lenger. Rett valg!

Var en god sti opp gjennom dalen og til et vann før Østvatnet. Ved dette vatnet tok vi stien til venstre som gikk ned til idylliske Austvassheim ved Østvatnet. Jagde bort noen sauer her og fulgte sti/sauetråkk videre rundt østvatnets østside. Fint å gå her og lett å krysse elva vi frykta kunne stoppe oss.

Derfra rakt opp til topps. Vid utsikt over alle Fosen-alper. Samme vei tilbake og fikk litt hjelp av noen snørenner også. Tilbake etter nærmere 4 timer på tur. Akkurat i tide til å rekke fram til Værnes på 2 timer og Anders sitt fly til Bergen.