Gaustatoppen (25.06.2017)  4

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Stavsro parkering (1,177m)
Endpoint Stavsro parkering (1,177m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 25.06.2017 11:58
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 25.06.2017 13:54
Stavsro (1,173m) 25.06.2017 16:15

Gaustatoppen har vi stadig snakket om å besøke men det er jo en slik tur man kan ta når som helst og dermed har vi utsatt den. Nå tok vi den og dro forholdsvis tidlig hjemmefra på søndag for å gjennomføre turen og komme oss hjem samme dag. Fin tur å kjøre med forholdsvis lite trafikk samt fint vær men ikke så veldig bra værmelding. Vi startet fra Stavsro parkeringsplass og begynte oppstigningen sammen med en jevn strøm av andre turgåere.

Et stykke opp i lia ser vi plutselig toppen inntullet i tåke - det er dit vi skal.

Noen snøbyger og litt vind men ellers en greit og enkel tur opp til toppen. Inn på hytta og kjøpe vaffel og kaffe. Selvsagt plass en for selfie inne fra hytta.

På turen ned, under tåkelaget, åpner det seg en storslagen utsikt men fortsatt er det byger som kommer og går - regnbue må fotograferes.

Irriterende nok glemte jeg nok en gang å slå av appen da vi kom til parkeringsplassen og skulle kjøre. Litt ned i bakken kom jeg på, stoppet og fikk appen eliminert.

Fin tur men turer er gjerne enda bedre i perfekt vær.