Båtaleitet - Brøknipa (lang rute) (21.09.2016)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Båtaleitet (350m)
Ascents Bruviknipa (822m) 21.09.2016
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 21.09.2016 11:00

Startet på Båtaleitet slik de fleste andre gjør når de skal besøke Brøknipa. Men i stedet for å ta den korteste og bratteste løypen, så la vi turen om Borgasætra.

Opp dit skal vi!
Langs myr og vann
Utsikt nordover

Begge løypene følger samme leden til å begynne med. Man kan nesten kalle det vei til å begynne med, så går det gradvis over til "sti". Etter tre-kvart km kommer man til stikryss der man gjør valget om kort-og-bratt eller lengre-og-slak rute. Vi valgte altså den lengre og slake.

På myrene innover kan det være vått (en selvfølgelighet på Vestlandet), men det er lagt ut planker så det er noenlunde greit å gå der. Når man har passert Iglatjørna går det egentlig jevnt oppover helt til man er på toppen. Stien er tydelig og velbrukt frem til Borgasætra. Der var det så mange forgreninger at vi mistet hovedstien et øyeblikk, men kom oss inn igjen på den etter kort tid. Stien videre opp til Brøknipa er tydelig hele veien.

Utsikt nordover får man ganske raskt, og når man kommer opp på Flatafjellet får man og utsikt i andre retninger. Og utsikten fra toppen av Brøknipa er ikke noe å klage over!

Fulgte samme rute tilbake, men gikk nå "riktig" gjennom Borgasætra.

Borgasætra foran, bak er Kvamsfjellet, Høgafjellet og Rispingen
Rett vest for toppen får man denne utsikten