Tre kystkommuner i Telemark (24.06.2017)

Written by evatopp

Start point Oslo
Endpoint Oslo
Ascents Fjerdingen (360m) 24.06.2017
Hørsfjell (288m) 24.06.2017
Store Valefjell (329m) 24.06.2017

Fin og lang dagstur til toppene i Porsgrunn, Bamble og Kragerø.

Fjerdingen i Porsgrunn.

Vi parkerte på opparbeidet Fjerdingen P-plass som ligger 100 m fordi skilt i veikanten som angi stien. Vi kjørte etter anvisning fra Google map til Bjørkedal og Lundevann. Dette er en bred og tydelig sti opp til toppen, tidvis bratt der det er satt opp tau. Flott utsikt. Det er oppmuntrende rim langs stien. Nedre del har en omvei pga en eiendom som argumenterer med sikkerhet og praktiske grunner. Toppseremoni med flaggbånd gjennomført.

Turinformasjon: 5,8 km, 295 hm og 1,5 t.

Hørsfjell i Bamle

Vi kjørte ca 40 min (pga omkjøring E 18) til Hørsfjell P-plass og la 20 kroner i kassen. Vi gikk de ca 300 m til gårdsveien der veien mot toppen starter. Vi passerte velholdte Heistad gård og videre oppover til veikryss der vi valgte veien til venstre. Joggeskoføre helt opp selv om det hadde regnet bra dagen før. På veien passerte vi Stormyrstua som er åpen og fint vedlikeholdt. Vi møtte også Politiets hundepatrulje et par ganger uten at vi fikk klarhet i deres oppdrag. Veien og deretter stien til toppen er meget godt blåmerket og med plakater om lokale kulturminner. Fin varde på toppen og delvis utsikt. Toppseremoni med flaggbånd gjennomført.

Turinformasjon: 8,8 km, 460 hm og to timer.

Store Valefjell i Kragerø

Vi kjørte igjen ned på E18 og tok av til Sannidal og Kragerø Industripark, ca 40 min kjøring fra Hørsfjell. Det er treskilt til Turisthytta i industriområdet og den leder til Fikkjebakkan P-plass. Bommen stengt og låst, så her var det å ta beina fatt. Vi fulgte veien noen hundre meter fordi Turisthytten til noen bygninger. Like etter disse var det skilt og vi valgte rødmerket sti via idylliske Lille Vålevann. Her er det myr men lagt ut planker de fleste steder. Det blir våtere etter Vålevann. Stien var grei å følge men tet vegetasjon noen steder. På tunga ut i Vålevann før siste opstigning går stien til høyre og en rett frem så her må man følge med - selv om det er lett å ta seg inn igjen. Begrenset med utsikt, men sikkert fint den gang det var mindre trær.

Turinformasjon: 13,5 km, 445 hm og 2,5 t.

Vi var Eva, Marit og Juli.