Metodekurs bre (18.06.2017)

Hyttene på Steinmannen (1,630m) 21.06.2017 19:00
Tuftebreen (1,420m) 22.06.2017 10:00
Bergset p-plass (397m) 22.06.2017 17:00

Metodekurs bre (NF) i Jostedalen med Breoppleving & Jostedalen BFL.

Sele og stegjern på! Innsteget til Nigardsbreen en liten times rusletur fra parkeringen.

Søndag
Vi var 4 deltakere som møtte opp på Bretun i Jostedalen kl. 20. 2 andre hadde meldt avbud og etter to dager ble vi redusert til 3 pga. sykdom.
Vi snakket litt om forventninger til kurset før det ble en kort gjennomgang av generelt utstyr og knuter før vi fant oss ei seng på Bretun (huset til BFL).

Mandag
I dag skulle vi jobbe med snørelaterte aktiviteter i Vanndalen. Momenter var sikring i snø, standplass, snøbakketeknikk og en kort runde i taulag med bl.a. mellomforankringer og utglidning av personer i taulaget under traversering.
På kvelden var det et par timer på Bretun med teori rundt brelære, alpin førstehjelp, varsling, redning osv.

Tirsdag
Endelig fikk vi slippe til på Nigardsbreen. Vi startet med stegjernsteknikk uten og med isøks, fortsatte med hugging av trinn og avsluttet med en runde i taulag opp til platået under første brefall. På tur ned til bilene hadde jeg en økt med sikring i fjell og standplass på fjell.
På kvelden var det ny økt på Bretun med alpine farer før jeg holdt innlegg om turplanlegging. Etterpå planla vi neste dags tur.

Onsdag
Vi var nå redusert til 3 deltakere. Det var lagt opp til langtur med overnatting i hyttene på Steinmannen. Vi gikk opp Nigardsbreen og brefallet til venstre på veg opp til Steinmannen. Jeg var så heldig å få lede taulaget opp brefallet som var relativt heftig men heldigvis dekt med en god del snø. Vi kom oss greit opp uten for mye opp og ned. Det ble noen klatrepassasjer med sikring og fall i bresprekk pga råtten snø som kollapset. Artig!
Litt teori på kvelden om verdier, historie og lovverk før hver enkelt fikk tilbud om muntlig tilbakemelding etter vel halvgått kurs.

Torsdag
Retur fra Steinmannen via Tuftebreen. Vi tok ned en bratt snøbakke til breplatået og krysset breen til en stor formasjon der det ble redning på snø i to omganger inkl. diverse taljer. Jeg fikk æren av å ta opp den forulykkede i første runde mens jeg etterpå måtte henge i tauet for å bli reddet opp. Etter lunch tok vi enkleste veg ned brefallet. Brefallet her er enda brattere enn det vi hadde i går men med god planlegging og nøye studering av kartet gikk det veldig greit.
Fri på kvelden som ble benyttet til lang middag med påfølgende oppdatering på nyheter og sosiale medier.

Fredag
Ny tur inn til Nigardsbreen. I dag var målet å jobbe med klemknutegang, topptau- og rappellfeste, isklatring på topptau og bygging av v-anker. Til slutt fikk vi noen caser med litt mer avansert redning. Som seg hør og bør var det friskt regnvær gjennom hele seansen.
Etter endt tur fikk vi på oss tørre klær før det var avslutning på Bretun. Vi oppsummerte kurset, snakket litt om veien videre før alle deltakerene sluttvurdering av kurslederen. Jeg fikk "godkjent" med anbefaling om å fortsette med praksis og veilederkurs.

Utvidet kameratredning siste dag og som seg hør og bør regner det friskt. Nå vil vi ned og få på oss tørre klær!

Lørdag
Utvask og hjemreise etter en innholdsrik uke. Høydepunktet var definitivt langturen via Steinmannen.