Tomlongsheia - Høyest i Flekkefjord (18.06.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-lomme ved Gryteåna (335m)
Endpoint Samme (335m)
Ascents Store Tomlongen (683m) 18.06.2017 12:20

Grått og vått på Tomlongsheia

Dag 5 på solo K-topp samling på Øst- og Sørlandet. Våknet til en grå og våt morgen på Tonstad. Som i går ettermiddag kjørte jeg inn på vei 901 Viraksveien på vestsiden av Sirdalsvatnet og fulgte denne sørover litt forbi Ramsli til Tomlingen - p-lomme. Med firhjulsdrift og bra bakkeklaring tok jeg sjansen på å kjøre opp sideveien mot Ytre Jendal uten at dette anbefales andre da det er et par store steiner midt i veien som kan være vanskelig å passere for vanlig personbil. Vel oppe ved første trebroen over Gryteåni ca. 350 moh var det greit å snu og parkeringsmulighet. Sykkel opp til Ytre Jendal kan være et vel så bra alternativ. Da kommer en også litt lenger inn mot Jendal.

Snuplass og parkering ved første bro over Gryteåna
Røde skilt ved Ytre Jendal viser vei til Tomlingen
Ytre Jendal. Merket rute går opp den bratte traktorveien med oljegrus i bakgrunnen
Ta av fra traktorveien opp mot høyre her opp mot Grønhei som rundes på NV siden

Fulgte den greie, rødmerkete stien opp og rundt haugen Grønhei 523. Deretter litt ned igjen i en dal til en elvekryssing og så bratt opp skråningen til platået på ca 640 moh sør for toppen. Her oppe var det surt vær - tåke og regn.

Godt merket sti til Tomlingen hvis en bare følger merkingen ...
Oppe på flaten ved en varde. Merket sti tar av skarpt til venstre

Uheldigvis var jeg litt uoppmerksom oppe ved varde 639 moh, og det skulle jeg få svi for! Her svinger stien skarpt mot venstre ned mot 628-vannet og går i høyden på bergnabber nordover mot toppen. Jeg trodde feilaktig at det skulle være lett og greitt terreng bortover, og begynte å gå på flaten øst for stien. Dette førte meg inn i meget tung-gått terreng med mye einerkratt og bratte partier som måtte omgås eller forseres. Ikke finn på å gå her! Kom omsider frem til steinen Tomlingen på GPS 361967 6490506. Turkasse og bok her.

Omsider fremme ved den spesielle steinen Tomlingen
Varden på Tomlingsheia

Da var det bare vel 200 m vestover til høyeste punkt i Flekkefjord kommune - Tomlongsheia. GPS ved varden 361899 6490527. Fant også Kartverkets "fot bolt" som har koordinatene 361895 6490528 på et antydet høyere sted enn ved varden.

Kartverkets bolt og varden på Tomlingsheia
Litt bedre vær på tilbaketuren. Utsikt ned mot Ytre Jendal

Fant igjen rødmerket sti ved Tomlingen, og fulgte nå denne slavisk tilbake, noe som var mye lettere og tok mindre tid. Tilbake ved bilen etter vel 3 timer, gjennombløt fra topp til tå. Turen hadde tatt adskillig lengre tid enn beregnet, mest pga uheldig rutevalg siste km oppe på flaten. Men en ny kommunetopp var uansett i boks, dagen var enda ung og været var i bedring så livet var ikke så verst likevel ....