Vinjakula (21.06.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Vinjakula vest (907m) 21.06.2017
Bobilen på parkering ved stistart
Dagen før kjørte vi til parkeringen med det berømte hundeskiltet og sov der denne natten. Det blåste så mye at vi følte vi var på sjøen, bobilen gynget og regnet pisket hele kvelden og natten. Kaldt var det også. Morgenen etter var det opphold, slik yr lovet. Med feber i kroppen gikk vi oppover stien i blåsten kl 10, da det skulle bli full sol fra 12 og vi tenkte å være på toppen i sol. Vi håpte på vindstille etter hvert, men det ble det ikke.
Stien slynger seg mellom masse småvann, over litt småvåte småmyrer etter alt regnet, og over fine sva. Fin sti het opp og der det er sva, er den veldig godt vardet. Hele veien opp er det flott utsikt, enten over fjellheimen eller over småvann og smådaler, ned til Byrkjedal og helt ut til havet og vi så også fergen Lauvik - Oanes der den krysset Høgsfjorden.
Flott utsikt fra toppen
Siste biten av stien er kanskje litt utfordrende for noen i regnvær, da en må ta seg opp et lite sva. Ingen problemer i dag og det er nesten ikke noe å skrive om heller. Topplatået er fint med en stor varde med bok. Der er også noen små dammer og et oppdelt platå. Det blåste godt på toppen så vi satte oss et sted i le, der fant vi også en catch.
Toppen i sikte.

På veien ned igjen kom solen og vi la oss til ved et lite vann og nøt solen, og der kunne vi sitte i t-skjorte, men det var på grensen, spesielt med feber. Vi kunne gå i t-skjorte bare små deler av turen.
Nede ved bilen satte vi oss i le av bilen og sola oss litt og feiret 150 topper med hjemmebakt fyrstekake og cola, selv om det dessverre ble Ullandhaug, som ble den 150 toppen.
Sjekket været og de meldte fint på Ljosland og dårlig her vest, så da bestemte vi oss for å gå Skoræ dagen etter. Slik ble det ikke! Da vi kom opp dit hadde yr og storm skiftet til regn og feberen til Liv tok seg opp. Da det også regnet og tåken hang i fjellene neste morgen, kjørte vi hjem. Frustrerende med dette været!!!!!