Lindtjørnsknuten Vest - høyest i Lund (17.06.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ved bom vest for Sjursvatnet (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Lindtjørnsknuten (734m) 17.06.2017 18:52
Lindtjørnsknuten Vest (730m) 17.06.2017 19:08

Kort og grei ettermiddagstur til Lindtjørnknuten

Etter den fine turen til Napuren på formiddagen ble det en lang og kronglete kjøretur over Suleskardveien og ned gjennom Sirdal før jeg endelig var fremme på Tonstad ut på ettermiddagen. Etter å ha ordnet med overnatting var det enda tid til et besøk på kommunetoppen i Lund -

Lindtjørnsknuten Vest
Fra Tonstad kjørte jeg et kort stykke vestover og tok inn til venstre inn på vei 901 Viraksveien som jeg fulgte oppover og sørover til Sjursvatnet. Sideveien opp mot Stuhaug var åpen nederst. Jeg ble litt optimistisk, og håpet/trodde at jeg kanskje kunne kjøre helt opp de bratte bakken til veis ende ca. 450 moh slik Gråbein (Tinderangler) hadde gjort. Men den gang ei. Veien var solid sperret av to grinder med hengelås, så da var det bare å ta fatt på stigningen på ca 100 hm og 1 km til der stien begynner.

Liten snuplass og P-lomme like utenfor dobbel grind
Godt kjørbar, men sperret vei opp hit ca. 450 moh der stien begynner

Ingen folk, men mye sauer som nok holder ved like stiene i området. (Saue)stien var overraskende tydelig og stort sett grei å følge oppover langs bekken fra Storetjødn. Fulgte sti/sauetråkk opp mot høyre før utløpet, og kom inn på det flate partiet ØNØ for Storetjødn.

Stien kommer opp i enden av dette lille vannet

Derfra valgte jeg å følge naturlige dalsøkk oppover. Gikk først nordover, senere mot NV og til slutt mot vest inn Litjødndalen slik GPS-sporet viser. Greit og relativt lettgått terreng.

Innover den stadig smalere Litjødndalen
Lenger inne i Litjødndalen der du kan krysse over mot høyre (VNV)

Nå var det ikke lange stunden før jeg var oppe på hovedtoppen i området -

Lindtjørnsknuten
Toppen er markert av en liten varde på GPS 361490 6500536, litt forskjellig fra oppgitte PB-koordinater (361504 6500543) som korrigeres. Et omtrent like høyt punkt finnes på en fjellknaus noen få meter lenger øst.

Varden på Lindtjørnsknuten 734 sett fra knausen i øst.
Nærmere inn på Lindtjørnsknuten 734. Vest-toppen 730 i bakgrunnen

Lindtjørnsknuten Vest
Fortsatte vestover i lett terreng opp til det høyeste punktet i Lund kommune. Varde og gammelt trig-merke på GPS 361338 6500516 som harmonerer godt med data fra Kartverket (361335 6500513). PB-koordinatene avviker noe mer (361330 6500519) og justeres slik at de stemmer med Kartverket.

Varden på Lindtjørnsknuten Vest sett fra vest. Fjellknausen like bakenfor er omtrent like høy eller muligens litt høyere. Lindtjørnsknuten 734 i bakgrunnen
Lindtjørnsknuten Vest sett fra østsiden

Etter en liten feilorientering ned vestsiden av fjellet som ble raskt oppdaget, tok jeg meg tilbake til der jeg var kommet opp og fulgte stort sett samme sti tilbake til bilen.

Takk!

Written by LivogKristen 23.06.2017 07:14

Du går og går for tiden! Spiser kommunetopper som andre spiser brødskiver. Tusen takk for at du legger ut bilde av parkeringsmulighetene ved de stedene vi skal gå fra! Jeg planlegger turer med eller uten bobil og det er kjekt å kunne vurdere dette hjemmefra, da en ikke alltid kan se dette på flybildene. Det en ikke kan se er om det er bratt parkering slik at en ikke kan sette fra seg en bobil, eller snu uten å skrape nedi.