Bontveit rundt (14.05.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Bontveit (306m)
Ascents Austefjellet (808m) 14.05.2017
Hausdalshorga (784m) 14.05.2017
Livarden (683m) 14.05.2017
Slettegga (742m) 14.05.2017

Ikke mange ute og gikk i fjellet på en slik dag. Småsurt og lavt skydekke. Vått. Men det er jo ikke noen særlig hindre for å få seg en fin tur.

Ved Dyrdalsskaret

Parkerte på Bontveit. Turen starter på vei, fortsetter på skogsvei som går over i sti.
Hørte noen orrfugl i lien opp mot Langemyrskaret og noen mot Vigrane. Det kan være litt bløtt over myrene ved Dyrdalsskaret før man starter på stigningen opp mot Hausdalshorga. Det lå noen flekker med sne oppe på ryggen der, og noe mer ned mot sadelen mot Austefjellet. Skremte opp en rype.

Denne turen var min første erfaring med GPS i tåke. Turen var behørig planlagt på PC med veipunkter og rute overført til den håndholdte. Men den håndholdte er ikke alltid helt venner med meg. På vei mot Austefjellet hadde den ikke lenger en sti inne i kartet. Ruten hoppet derfor til nærmeste stipunkt nede i Dyrdalen eller deromkring. Jeg feiltolket dette til at stien jeg fulgte etter å ha passert sadelen gikk ned i Dyrdalen. Husket at PC-kartet viste en slik sti. I tåken mente jeg derfor at jeg heller skulle følge en mindre oppgått sti som nettopp hadde tatt av mot høyre. Gikk tilbake og fulgte den i stedet. Men det var feil. Kom derfor for langt mot øst og inn på snedekte områder før jeg la ruten rett mot neste veipunkt: Austefjellet. Studerte der teknologien min litt nærmere og fant ut hvordan man skiftet mode mellom "fottur" og "luftlinje".

Ned fra Sletteggen

Hørte noen andre turgåere i tåken, så jeg var ikke helt alene. Inntok lunsj i ly av en varde på Sletteggen. To nye ryper på vei ned fra Sletteggen, og to joggere på vei opp. Tok avstikkeren opp på Livarden. Møtte fire turgåere; nå begynner det å bli folksomt!

Så var det egentlig bare strake veien ned igjen til Bontveit, først langs varderekken og deretter inn på skogsvei. Tenkte på hvor skogvokst det er blitt; der vi rant på ski i bakkene ned Langemyrskaret på 70-tallet, vokste det nå så mye trær at det ikke lenger ville være mulig. Veien som er bygget i melomtiden er eneste mulighet.