Punkt ved Fagerliheii - høyest i Drangedal (16.06.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Steanevegen (384m)
Endpoint Samme (384m)
Ascents Punkt ved Fagerliheii (910m) 16.06.2017 16:36
Fagerliheii (911m) 16.06.2017 16:38
Visits of other PBEs Fagerliheii parkeringslomme (375m) 16.06.2017 14:45

Nydelig ettermiddagstur til Fagerliheii i Drangedal

Etter turen til Knarren tidligere på dagen, var det heldigvis ikke lange stykket til kommunetoppen i Drangedal

Punkt ved Fagerliheii
Kjørte vestover på Steanevegen fra Grova mot vestenden av Kaldvatn til Fagerliheii parkeringslomme. Et lite stykke mot øst kommer en til stistart for turen til Fagerliheii.

Parkering i veikanten på Steanevegen
Stistart Fageriheii

Turen går først gjennom noe myrete skogsterreng som var ganske vått etter nattens nedbør. Valgte vanntette fjellstøvler som kom godt med. Stien er meget godt blåmerket og tilrettelagt, og det er jammen bra for uten merkingen hadde det ikke vært enkelt å finne beste trasé i dette terrenget som er preget av mange sva og bratte fjellskrenter. Svaene var ganske våte og glatte på vei oppover, men hadde heldigvis tørket opp en god del av sol og vind til nedturen.

Stien går langs og mange steder over slike våte sva. Vakkert landskap!
Bratt skrent fra 800 moh som fører opp til platået. Bra med merket sti opp her!
Flott turterreng!
Vakkert, men glatt svaberg der det er grønt lav!

Oppe på platået var det første som møtte meg synet av en stor og flott varde med kasse og turbok for Fagerliheii på GPS 476006 6570952. Like vest for varden er det rester etter et gammelt trig-punkt. Nydelig sommervær og flott utsikt, spesielt mot innsjøene Nisser i vest og Vråvatn med Vestre Roholtfjell mot nordvest. Satt en god stund og nøt dagen ved varden!

Denne dominante varden sør på Fagerliheii er stor og flott, men ikke høyeste punkt her oppe!

Men målet for dagen Punkt ved Fagerliheii lå ca. 350m lenger nord. Fint og lettgått terreng her oppe på flaten. Gikk opp første en rypestegg og deretter rypemor som spilte skadet med ene vingen hengende ned. I samme stund ble jeg oppmerksom på et kull med 6-7 bittesmå nøster av noen rypekyllinger som kravlet omkring nede i lyngen der de forsøkte å gjemme seg. Jeg trakk meg skyndsomt tilbake, og håper at foreldrene ikke forlater avkommet etter denne opplevelsen.

Punkt ved Fagerliheii ligger oppe på en knaus, og er markert av en vard der min GPS viste 476075 6571289 som stemmer godt med koordinatene til Kartverket (476072 6571287) og PB (476073 6571289). Sistnevnte justeres slik at de samsvarer med Kartverkets.

Knausen med varden som markerer HP i Drangedal
Drangedals-varden sett fra vestsiden
Nærbilde av Drangedals-varden med den beskjedne varden som markerer den 1 m høyere Fagerliheii 911 i bakgrunnen

Gikk så opp på flaten der HP på Fagerliheii 911 er markert av en beskjeden varde. Oppdaget et marginalt høyere punkt like i nærheten av opprinnelig varde, og tillot meg å flytte varden dit (GPS 476044 6571342).

Nylaget varde som indikerer HP på Fagerliheii 911. Den store varden lenger sør i bakgrunnen

Fikk øye på en annen varde litt lenger nord og gikk bort dit, men her var det noen meter lavere. Mener denne varden står i grenselinjen mellom Drangedal og Kviteseid.

Grenselinjen mellom Drangedal og Kviteseid markert av denne steinen og varden som markerer HP i Drangedal (midt i bildet). Den store varden lenger sør i bakgrunnen

Dagen var så fin at jeg nesten hadde lyst til å bli værende her oppe, men det hadde jeg ikke forberedt. Så da ble det retur samme vei tilbake til bilen og kjøretur til Dalen som ble utgangspunktet for neste dags tur.

Bedre og bedre vær utover dagen - her på vei nedover igjen