Skitur 15. juni (15.06.2016)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Punkt på Fresvikbreen (1,631m) 15.06.2016

Følte meg som en merksnodig fyr når jeg dro fra Oslo i 25 varmegrader drassende med ski. Men jeg fikk brukt for dem!

Etter møte i Årdal tok jeg basecamp på Stalheim historiske hotell og kjørte så den legendariske veien opp Jordalen. Men der var det ny tunnell og egentlig god vei etter bommen også - så intet å klage over.

Fikk kjørt nesten helt inn til Øvstedalsvatnet på nesten 900m der et par snøfonner stoppet bilen. Så da var det bare å sette skiene på sekken og labbe avgårde langs veien oppover. Var bare ca 1 km å gå før skiene kunne på. Deretter kunne jeg nesten ha skia på helt til topps!

Fulgte sommer-ruta innover inntil omtrent det første vatnet etter Fresvikvarden. Da tok jeg sikte på å komme meg opp på 1416-høyden og det gikk enkelt og greit. Så fulgte jeg videre høyden mot punkt 1502 før jeg var utpå breen. Ingen sprekker å bekymre seg for der, så bare å gå rake veien opp. Dvs gikk litt mot øst før jeg rundet mot toppen litt vestover igjen. Ikke lett å se eksakt høyeste punkt der da toppunktet er bredt kan man si.

Sola skein gjennom innimellom og ned igjen ble det virkelig varmt. Fin tur på fjellski, men randonee eller Telemark unødvendig.