Rundtur Storrfjellet, Åmli (17.06.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Gamle skolen (320m)
Endpoint Samme (301m)
Ascents Nordnuten Vest (889m) 17.06.2017
Steggefjellet (897m) 17.06.2017
Trongedalsnuten (929m) 17.06.2017
Visits of other PBEs Rukkedalen p-lomme (325m) 17.06.2017

Åmli og Aust-Agder pf> 250
Turfølge: Tommy

Parkerte på morran ved den gamle skolen ved Såheim. Fant raskt ut at jeg hadde med meg feil kart til GPS'en, sånn er det når man har liten tid til å pakke!
Heldigvis hadde Tommy meg seg sin GPS med full kartdekning, kjekt å ha ved siden av kart og kompass!
Gikk innover Rukkedalen på grusvei før vi fulgte en avlegger opp til en gruve av noe slag.
Herfra bar det ut i terrrenget. Fulgte sånn delvis bekken som renner ut fra tjernet på 738 moh.
Flott, bratt og urørt skogsområde med enkelte skrenter å runde. En liten drikkepause ved den flotte svafossen oppunder tjernet før vi kløyv oppetter bekkeleiet.

På kanten av skrenten ved svapartiet av bekken

Etter å ha forsert nok en skrent var vi oppe på platået. Et idyllisk lite speilblankt tjern åpenbarte seg med Nordnutene i bakgrunnen. En røy braket opp ifra krattet på ganske kort hold.
Utrolig flott her oppe på denne siden av Storrfjellet. Variert og kupert terreng men allikevel ganske lettgått. Vel oppe ved første destinasjon, Nordnuten Vest, ble den en liten matpause sammen med utallige fluer, noen mygg og brems. Heldigvis kom det noen sporadiske vindrøyer innimellom stilla som jagde vekk mange av insektene. Flott topp.
Videre bort mot Steggefjellet med et haleheng av fluer gjennom flott natur. Mange små idylliske tjern og sildrende småbekker å betrakte, skrenter og krattlommer å forsere. En gjøk gaulet innunder Steggefjell, en flott hunn dvergfalk jaktet lavt etter småfugl over heia. Vel oppe på Steggefjellet ble det nok en liten matpause. Under pausen ble jeg var av et par vokale boltiter som lagde leven et stykke unna, utrolig tøft å møte på de her oppe da det absolutt ikke var forventet!
Ned fra Steggefjell fulgte vi etterhvert en merket, men lite brukt, sti opp mot Trongedalsnuten.
Gikk etterhvert ut av den kronglete stien og gikk mer strake linjer opp mot hovedtoppen.
Snart var vi oppe på Åmli's høyeste punkt. Vinden hadde dratt seg noe til så jeg tok en full strekk i den lave vegetasjonen ved toppunktet. Herlig! Ble en dryg og god pause.
Veien ned gikk en litt annen vei for å få med seg mer av området.
Et lite stykke nede i lia spraket det brått i lyngen rett foran beina mine. En voksen orrhane tok frenetisk til vingene under en kortvokst fjellbjørk, og etterlot seg et spor av dun i vinden.
Flott opplevelse.
Bratt nedstigning av platået med flere skrenter å jobbe med.
Kjedelig grusetappe vel nede ved "gruven" og tilbake til bilen.
En virkelig flott tur i spennende terreng og flott natur var over.