Hallingnatten (18.06.2017)

Ascents Hallingnatten (1,314m) 18.06.2017 12:00
Visits of other PBEs Gørrbu parkering (931m) 18.06.2017 10:48
Hallingnatten

Nes høyeste fjell var målet for denne turen. Hallingnatten (1314 moh.) Ligger i området mellom Haglebu og Tunhovd. Det er flere relevante steder å starte en dagstur til Hallingnatten fra, men jeg valgte å kjøre til Gørrbu, ei hyttegrend rett nord for Haglebu. Været var fint, men vinden blåste noe der hvor jeg satte fra meg bilen.
Turen går nærmest rett vestover. Første kneik starter ved Gørrbu og varer til man har kommet opp til Søre Rantetjern. Da får pusten litt hvile på ei flate, før den må i ilden igjen i en ny kneik opp mot Øyvatnet. Her blåste det vesentlig mer. Det minnet mye om den stive kulingen jeg hadde hatt på Vegglifjell for noen uker siden. Men det var ikke noe annet å gjøre enn å krumme nakken og lene seg opp mot vinden og gå på. Stien går langs Øyvatnets østre side og svinger vestover igjen på nordsiden. Deretter følges en bekk til man er ved den nordre enden av ryggen på Hallingnatten. Ryggen er grei å følge mot toppen, det går sti, og det tok ikke mange minutter før jeg var ved toppvarden. Utsikten er et nydelig 360 graders panorama med utsyn over store deler av Buskerud. Jeg kikket litt, men vinden gjorde det ubehagelig å være der, så jeg snudde og gikk ned igjen så fort jeg kunne.
Nedover fulgte jeg nøyaktig samme sti som jeg hadde gjort opp. Tok en liten rast i en solhelling som lå i le av vinden.
Turen var på drøyt 10 kilometer og gikk unna på snaut tre timer.