Napuren - høyest i Fyresdal (17.06.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Borsævegen ved Velebekkroi (825m)
Endpoint Samme (825m)
Ascents Napuren (1,284m) 17.06.2017 11:40

Nydelig fjelltur til Napuren i Fyresdal

Dag 4 på solo kommunetopptur på Øst- og Sørlandet. Etter overnatting i Dalen var det ikke lange veien til utgangspunktet for dagens første tur til

Napuren
Kjørte forbi Hallbjønn høyfjellsenter til Velebekkroi der det er mulig å sette fra seg noen biler i utkanten av en snuplass. Herfra går det fint merket og godt tilrettelagt sti til Napuren. Nydelig sommervær i Telemark denne dagen også!

Parkering i utkanten av snuplassen ved Velebekkroi
Her starter merket sti mot Napuren. Bro over elven og forbi et sauefjøs

Valgte fjellstøvler som kom godt med, for selv om det er lagt ut stokker en del steder, er det mange våte partier over myrområdene før stigningen opp mot Kuskardet. Stien er fint anlagt på en slags morenerygg oppover mot svaene og elven ned fra Kuskardtjønnane. Et sted er det laget til trappetrinn med tau på et vanskelig sted. Fint å gå oppover her med de stupbratte svaene på østsiden av Draumenuten til høyre og den fine, grønne dalen til venstre. Skremte opp en enslig rype langs stien.

På vei opp mot Kuskardet
Flott terreng opp mot Kuskardtjønnane!

Fortsatte innover langs Kuskardtjønnane til vest for 1020-vannet. Selv om det var godt merket gikk jeg forbi merkingen, men kom innn igjen på den etter en kort stund.

Ta av mot venstre her oppover mot Kuskard
Utsikt fra oppe i Kuskard mot tjønnane

Stien snor seg fint oppover Kuskardet i nydelig terreng oppover langs SV-ryggen av Napuren.
Gikk opp rlere ryper på vei oppover. Toppen er markert av en flott varde på høyest bergnabb. Kartverket oppgir koordinatene 425805 6577163 "fot bolt" som passer godt med det jeg målte. Noen bolt fant jeg ikke. Den står antagelig inne i varden/trig-punktet, men det er ingen tvil om hva som er høyeste punkt på Napuren.

Varden på Napuren kommer til syne
Flott utsikt mot Draumenuten 1233 og Hallbjønnsekken
Varde med godt gjemt turbok i plastboks på Napuren

Etter en liten pause under toppen i ly for vinden, retur samme rute. Nydelig dag i Telemark!