Vågå: Tolstadkampen (17.06.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Tolstadåsen lysløype (590m)
Endpoint Tolstadåsen lysløype (590m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Tolstadkampen (1,042m) 17.06.2017 16:54
Visits of other PBEs Toåsen stengt vei bom (630m) 17.06.2017 17:03
Rustevegen p-lomme (645m) 17.06.2017 17:06

Dag 1 av ferien og vi kom oss ikke akkurat grytidlig av gårde. Målet i dag var å komme seg til Sel. Opprinnelig tenkte vi å gå på Haldorpiggen, men etter å ha konferert med Geir Arne, ble denne utsatt en dag slik at vi kunne slå følge dagen etterpå. Vi siktet oss derfor inn på Andershøa og Tolstadkampen. Turen tok litt tid med en litt småforkjøla Vinjar i bilen og vi var ikke fremme på parkeringen ved Tolstad lysløype før ca halv fem. Vi bestemte da for å komme oss alle tre på Tolstadkampen. Vi fikk organisert syklene av bilen sammen med sykkelvogna og pakket sammen sekken så raskt som vi klarte og la i vei.

Var spent på grusveien og hvordan den var å sykle med sykkelvogna bak. Det var en humpete opplevelse i og med at sykkelvogna var festet til hybriden uten demper og med glatte dekk! Vi burde sjølvsagt ha koblet over til terrengsykkelen, men orket ikke bruke mer tid enn nødvendig. Grusveien var stort sett dekket av grov grus og det ristet godt. Men, selv om farten ikke ble superstor så kom vi oss innover og oppover de ca 7 km på veien. Da gjensto 1 km og 250 hm til toppen gjennom relativt åpen furuskog uten synlig sti. Det var desverre en del vind på toppen og intet blivende sted i dag i og med at klokka egentlig nærmet seg kveldstid for en sliten Vinjar. Han var ikke helt i form, så han var storveis fornøyd med å få haike på pappa sin rygg både opp og ned ;-)