Finnemarka (17.06.2017)

Lauvkollen Vest (697m) 17.06.2017 11:54
Visits of other PBEs Lunnaas (560m) 17.06.2017 11:54
Lauvkollen parkering (580m) 17.06.2017 18:11

Har lite erfaring med turer nord i marka. Så på lørdag tok jeg en runde oppe i naturreservatet. Fra Djupengrop østover til høyeste punktet på Lauvkollen. Ikke så mye utsikt der, men ganske fint lengre sør på Brenna. Hadde bestemt meg for å se «de pene tjerna», sjøl om noen «lokale» jeg møtte på veien sa: «så pene er de nå ikke da…, finere i Lårvika» ;) Så turen fortsatt sørover, forbi «de pene» og ned til sørenden av Bumla. Så bar det vestover Bumle- og Bjørnekoller til jeg kunne ta en rast på den hyggelige Lundås-koia. Så/hørte minst fem storfugl underveis, så ørret vaka, og en frosk i en bekk. Gikk i myr, fant stien og mista stien, kravla opp og ned skråninger, mygg og knott, sliten og sulten på slutten. Altså en flott dag i marka :)

Sandvollen
Jakttårn på Lauvkollen
Utsikt mot vest på Brennåsen
Den trivelige koia Lundås som ligger ved Vesle Bumla
Lundås er åpen for alle. Eies av Statsskog og har egen venneforening som vedlikeholder og drifter denne på dugnad :)