Kvalrossen - Jan Mayen 100m pf (17.06.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kvalrossen (157m) 17.06.2017

I år hadde jeg for første gang fått sommerjobb på Jan Mayen for norsk polarinstitutt. Har vært på Bjørnøya tidligere, så gledet meg til å oppleve Jan Mayen. Skal jobbe med å overvåke noen fuglearter som hekker på øya, havhest, polarlovi, lomvi, polarmåke og storjo. Dette var andre ordentilige arbeidsdag og sesongens første besøk til Kvalrossen. Det er to tellefelt her, ett for havhest der en teller Brielletårnet fra toppen av Kvalrossen, og ett for polarlomvi som ligger litt nede i lia. Siden jeg aldri hadde vært her før og det var sesongens første telling så skulle både jeg og Ola telle begge feltene. Vi gikk først til topps og talte Brielletårnet, blåste godt på toppen, Beerenberg lå litt i skyene. Etterpå gikk vi ned til polarlomvifeltet og talte det før vi gjorde første registrering av reirinnhold i havhestreir som skal brukes til å beregne hekkesuksess. Lå to seilbåter i Kvalrossbukta. Mange spesielle fjellformasjoner her. Ola var med

Ola teller havhestreir på Brielletårnet som sticker opp til venstre i bildet.
Utsikt fra Kvalrossen mot Kvalrossbukta. To seilbåter har søkt ly i Kvalrossbukta. Lavaen har dannet veldig spesielle formasjoner på Kvalrossen