Borgsjåbrotet (17.06.2017)

Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 17.06.2017 11:59
Visits of other PBEs Flyvrak ved Borgsjåbrotet (1,390m) 17.06.2017 11:43
Utsikt mot Sønstevann og Hallingskarvet

Ny kommunetopp i Buskerud stod for tur. Denne gangen var det Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal som stod for tur. På kartet virket det som den enkleste veien opp var å starte på fjellovergangen mellom Tessungdalen og Imingfjell, så jeg kjørte dit. Det var ei hyttegrend der med en del parkeringsplasser langs veien, så det var greit å få satt fra seg bilen.
I følge kartet går det ikke sti helt opp til toppen, men en rødmerket tursti skal sno seg rundt lia ved Borgsjåbrotet. Jeg gikk på nordsiden rundt Borgsjå og begynte å klatre opp lia for å bli fanget opp av turstien. Det tok ikke lang tid før jeg fant den. Jeg kunne ikke følge den stien så lenge for jeg hadde planer om å gå opp på toppen via et flyvrak som ligger i lia rett under toppen. Da GPS’en viste at jeg var rett sør for flyvraket forlot jeg stien og gikk oppover i terrenget. Vraket lå bare et par hundre meter unna stien så jeg kom dit raskt og uten problemer.
I 1954 styrtet et jagerfly på øvelse her og piloten omkom. I den forbindelse er det lagd et minnesmerke der hvor flyet styrtet, og det var der jeg befant meg nå.
Etter å ha lest det som stod på minnesmerket om ulykken, la jeg i vei på de siste høydemetrene mot toppen av Borgsjåbrotet. Det siste stykket tok ikke mer enn 10 minutter, og jeg kunne fornøyd konstatere at jeg var kommet opp på Borgsjåbrotets viddeaktige topplatå. Det var et fantastisk 360 graders panorama som møtte meg. Riktignok var det ikke alt jeg så som jeg kjente igjen, men Hallingskarvet i nord og Gaustatoppen i sør var i alle fall lette å plukke ut.
Været var bra og jeg hadde plenty av tid så slo jeg meg ned i lyngen på toppen og tok en rast der. I løpet av den snaue timen jeg lå der kom det tre andre til toppen også.
Veien ned igjen var grei. Jeg så hele tiden parkeringsplassen hvor jeg hadde parkert bilen, så det var bare å bruke den som rettesnor på vei ned lia.