Nattur til Pigger (17.06.2017)

Written by linntherese GSM

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 17.06.2017 02:51
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 17.06.2017 05:46
Galdhøe (2,283m) 17.06.2017 06:58
Galdhøe NØ1 (2,238m) 17.06.2017 07:20
Kjelhøe (2,223m) 17.06.2017 07:41
Visits of other PBEs Galdhøpiggen sommerskisenter (1,840m) 17.06.2017 07:59
Soloppgang på Galdhøpiggen.
Alle sammen sammen på toppen.
Fin stemning på toppen.

Da jeg kom hjem fra skolen sa pappa at vi skulle på nattur til natta. Da var jeg ikke helt klar for, jeg trodde vi skulle på tur dagen etterpå, men han sa noe om at det var bare på natta det skulle bli skikkelig bra vær og pratet om noe sånt værvindu. Jeg tror ikke jeg helt vet hva det er for noe men.

Rett før kjempeseint, sånn nesten midnatt, møtte vi de andre som skulle være med på turen ved slalombakken på Juvasshyttta og etter litt pakking og sånt, gikk vi på ski innover. Det var ikke veldig mørkt i det hele tatt og ingen hadde lykt på hodet.

Vi måtte bære skiene bare litt før breen og mens vi gjorde det forsvant de siste skyene over Galdhøpiggen. Nede i dalene lå det fortsatt skyer og det så skikkelig kult ut.

Opp mot Galdhøpiggen måtte vi gå supersakte fordi vi visste at sola skulle gå opp klokka 03.41 og vi hadde brukt altfor lang tid.

I natta mot toppen

Enda vi gikk så sakte vi kunne kom vi opp alt for tidlig. Tre av de som var med, Jørn, Øyvind og Live gikk bort til Keilhaus Topp for å få tiden til å gå. Det ville ikke jeg. På toppen satte jeg og mamma meg ved hytta med en sovepose rundt oss. Det blåste mye på toppen, men innved hytta var det ok. Jeg var ganske trøtt.

Venter på soloppgang.

De andre drev masse på toppen og tok bilder og da sola kom, måtte jeg også opp for å bli med på bilder.

Etter en stund blei det skikkelig fint. Vi var sikkert nesten to timer på toppen. Så skyndte vi oss ned til skiene. Pappa mistet kameraet på den glatte snøen og det sklei ganske langt, men det gikk heldigvis bra. Det var veldig lett å gå bort til den neste toppen og været var superdupert. Opp til den neste toppen måtte vi klyve litt. Mamma hadde veldig lyst på den, og hun klarte det fint. Det var egentlig ganske lett. På toppen fikk vi Øyvinds superklissetegode kanelboller.
Vi tok mange bilder. Galdhøpiggen så skikkelig fin ut herfra.
På vei ned ville Jørn vi skulle løpe på snøen, men like etter at vi begynte med det tryna han skikkelig.

Jørn tryner på lølpinga
Jeg og Jørn like ved Veslepiggen.

Live og mamma var fornøyd etter Vesle Galdhøpiggen. Jeg måtte ta to topper til med pappa for å klare målet om 175 før sommerferien. Jeg spurte Øyvind om han ville være med, det ville han. Jørn blei også med. Det var ikke så veldig spennende, men topp er topp som pappa pleier å si.
På slutten skulle vi ned slalombakken. Jeg hadde gledet meg til å ake med rompebrettet, men det gikk ikke for det var altfor hardt og glatt og farlig. Bare den siste biten gikk det, og det gikk rasende unna.

Jeg og Jørn på Galdhøe.

Etterpå reiste vi til bakeriet i Lom og så hjem. Da spilte jeg Quarto med Øyvind på terassen hele fem ganger!

Tusen takk for turen Øyvind, Jørn, Venke og Live.

Flere bilder

Litt av ein tur :)

Written by Eikås 20.06.2017 23:27

Dette var jammen litt av ein tur :) Berre heilt fantastiske stemningsbilder å nyte :) Er bittelitt misunnelig :) :)

Sv: Litt av ein tur :)

Written by linntherese 27.06.2017 09:32

Veldig fint! Men man blir trøtt!☆

Åhhh så fint

Written by Maja 19.06.2017 23:20

Linn Therese du smiler og ler, traller og ser;-o...nye topper du plukker med. Jeg blir misunnelig når deg ser så flotte bilder fra en flott nattur. Artig det du skriver om turen deres, du er veldig flink! Fortsatt riktig god topptursommer og ferie! Turklem ;-)

Sv: Åhhh så fint

Written by linntherese 27.06.2017 09:34

Takk ! God sommer tim deg å.¤

Jøsses...

Written by teme 19.06.2017 19:10

Linn Therese for noen turer du og turkameratene drar på midt på sommeren!Flotte bilder viser LITT av denne opplevelsen!Jeg håper at Jørn ikke slo seg da han ramla,for det kan vel være skummelt å ramle på hard og bratt snø og rutsje ned i steinura?Lykke til med Besseggløpet til deg og pappa og ha fortsatt fin tursommer!Mvh Terje

Sv: Jøsses...

Written by linntherese 27.06.2017 09:35

Tusen takk!♡

Vakkert

Written by Gråbein 19.06.2017 15:00

åsså skitur da midt på sommeren! ;0))

Sv: Vakkert

Written by linntherese 27.06.2017 09:35

Det er fint! Ikke ofte det skjer◇