Gåpåpiggan Søre (28.06.2008)  4

Written by jakob (Jakob Larsen)

Start point Maurvangen
Endpoint Maurvangen
Ascents Gåpåpiggan Søre (1,429m) 28.06.2008

Første fjeldtur i 2008 havde jeg planlagt til Gåpåpiggene. Egentlig havde jeg ønsket at besøge begge toppene, men jeg tænkte, det måske blev for hårdt for mit turfølge. Jeg prioriterede sydtoppen, som måtte forventes at have en strålende udsigt udover Sikkilsdalen. Fra Maurvangen gik vi op mod Sikkilsdalsskaret ad DNT-ruten. Fra højeste punkt, hvor det begynder at gå nedad mod Sikkilsdalsskaret, forlod vi stien og gik østsydøst nord om Nørdre Gåpåpiggan, op til foden af sydryggen af Søre Gåpåpiggen, som vi fulgte det sidste stykke op. Her var en del besværlig vegetation at forcere samt et par sumpområder. Vi returnerede samme vej, dog holdt vi lidt højere oppe ad skråningen mod Nørdre Gåpåpiggen, hvor der var mindre vegetation. En klar fordel.

Vi så en flok rensdyr og fandt fire rensdyrgivirer i terrænet nord for Nørdre Gåpåpiggan.

Turfølge: Helen, Cecilie (19), Sebastian (14), Nick (13) og Amanda (8).