Lysskarfjellet m.fl. (03.06.2017)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Fanasæter (225m)
Endpoint Krokeide ferjekai (5m)
Ascents Høgeåsen (309m) 03.06.2017 13:45
Lyseskarfjellet (313m) 03.06.2017 13:45
Storafjellet (127m) 03.06.2017 13:45
Veten i Fana (172m) 03.06.2017 13:45

Benyttet en finværsdag i starten av juni i slutten av eksamensperioden til å samle litt videre på Bergenslista. Denne dagen ble det noen topper som for meg var nye og ukjente. Brukte nærmere 1,5 time hver vei med kollektivtransport, men fikk en fantastisk dag på fjellet!

Turen startet alt annet enn optimalt. Det hadde regnet ganske mye den siste uken. Jeg jogget forsiktig, men var litt ufokusert på grunnen under meg. Plutselig stod høyrebenet mitt med gjørme nesten opp til kneet.

Må gi litt ros til Fana Bygdens Venner for god løypemerking. Her var det nærmest umulig å gå seg vill!

Like ved toppen av Høgeåsen. Utsikt vestover mot Lysskarfjellet (Linken).

Utsikt vestover fra toppen av Lysskarfjellet.

Alltids rom for en topp-selfie!

Utsikt østover (mot Lysskarfjellet) fra toppen av Folldalshaugane (300moh).

Utsikt nordover fra Folldalshaugane. Tettstedet Fanahammeren (vel 4000 innb.) ligger like nord for denne fjellryggen. Det meste ligger i under ryggen man ser på dette bildet. Knuseverket ses midt i bildet. Lyderhorn (396moh) er fjellet til venstre i bakgrunnen.

God sti og variert terreng fra Folldalshaugane og nordover ned til bilveien mellom Fanahammeren og Krokeide.

Har her komt nesten ned til Salbu, som ligger betydelig nærmere Fanahammeren enn Krokeide. Fikk en 4-5 litt kjedelige kilometer på asfalt etter dette, før Storafjellet kunne bli besteget!

Brukte bare noen få minutter til toppen av Storafjellet. Dette er det høyeste punktet. Gikk opp ved Krokeide skole. Fulgte veien opp til en fritidsbolig, gikk de siste 30-40 høydemetrene på delvis god sti.

Med frisk mot jogget jeg videre mot dagens 3. topp (PF>100 meter). Fant ut da jeg kom til Krokeide ferjekai at jeg bare hadde 65 minutter på meg for å bestige Veten. (Eller evnt 155 minutter, om jeg ville ta en kveldsbuss). Satte derfor ut i relativt høyt tempo, men fant ut at turen var noe lenger enn forventet. Blant annet var Hagadalen (bildet) lenger enn forventet.

Selfie fra toppen av Veten!

Utsikt østover. Fjellet i midten av bildet er Lysskarfjellet.

Utsikt vestover. Storavikskaget er neset man ser midt i bildet.

Rakk tilbake til Krokeide ferjekai ca. 3 minutter før bussen kom. Svært glad for det! Kiosken på Krokeide ferjekai hadde en ganske utfyllende meny, så litt surt at jeg ikke hadde tid til å kjøpe meg kebab. En Solo holdt derimot i massevis til å fylle opp et energilager som hadde blitt tappet siden frokost.

Turen ble lenger enn forventet. Er gjerne bare 6-7 dager i året at jeg får registrert flere skritt enn dette!

Alt i alt en flott tur. Turen hadde blitt noe enklere ved hjelp av bil, men alltids kjekt å være på tur noen timer!