Lauvtonipa og Svartetjørnfjellet - Masfjorden (10.06.2017)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme Bjørnekletten (225m)
Endpoint Samme (225m)
Ascents Lauvtonipa (724m) 10.06.2017
Svartetjørnfjellet (745m) 10.06.2017 13:45
Tok av rett før Masfjordtunnelen mot Haugsdalen og tok av sidevei mot Bjørnekletten. Parkerte et par hundre meter nedefor gården på Bjørnekletten. Fant grind mellom løe og våningshus, men betenkelig nok ingen sti videre. Så at det på GPS var avmerket sti litt lenger øst og skrådde ganske tidlig mot høyre og kom snart inn på fin men lite brukt sti som var lagt fint i slyng oppover den stedvis ganske bratte fjellsiden. Det hadde allerede fra starten begynt å regne, og det ble etterhvert dryppende vått oppover, og over 5-600 meter gikk jeg inn i tunge, grå tåkeskyer. I skardet vest for Furhogen tok jeg vestover fortsatt småbratt i retning Lauvtonipa, satte meg her ned på stein og inntok niste(relativt "fast food", det var ikke akkurat noen påtrengende sommervarme..) Fikk på meg litt mer klær og fortsatte videre vestover i bølgete terreng; opp og ned der jeg krysset flere nord-sør gående rygger før jeg kunne stige opp siste bakken til den beskjedne varden på Lauvtonipa. Utrolig nok tendenser til oppklarning da jeg nådde toppen, men det ble med; - tendenser..
Varde Lauvtonipa

Tilbake i en litt mer nordlig trase, ble ikke fullt så mye opp og ned på denne måten.
Tåken lettet - for en stakket stund. Smørdalssetret ca senter. Svartetjørnfjellet ligger langt til høyre for høyre bildekant..

Bratt ned i skardet, krysset nord for Furhogen og videre i berg og dal-terreng ispedt tallrike små tjern. Holdt etterhvert en litt for sydlig kurs som både ble lengre i distanse og høydemeter enn det litt mer "rasjonelle" tilbakesporet og med urasjonell runding av flere småvann og tjern. Disig og tåkete, håpet på at batteriene i GPSen holdt, var ikke sikker på om jeg hadde med ekstra.. Dagens siste mål Svartetjønnfjellet kom og gikk i tåken(mest gikk; faktisk..), men endelig kunne jeg ta fatt på den ganske bratte vestflanken; kun et par mulige steder å gå opp; jeg fulgte en delvis vegetasjonskledd ur hvoretter jeg svingte mer til venstre i retning toppvarden. Stor flott varde, i dag helt uten sikt. Et like høyt umarkert sørlig toppunkt 30-40 meter fra toppvarden.
Varde Svartetjønnfjellet sett fra sydlig toppunkt

Som sagt en litt "smartere" vei tilbake, skrådde til venstre for Furhogen på høyre side av bekk, på slutten bratt og i tett småskog og buskas til jeg var inne på stien igjen. Mye frosk som stadig hoppet over og mellom skoene mine; hvor var predatorene.. Forsiktig nedover igjen på sleip underlag, heldigvis uten uhell av noe slag. Ikke pf-"billigsalg" på denne turen; gitt..