Rundfjellet (Meråkers tusenmetringer 20/26) (08.06.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sulåmo (408m)
Ascents Rundfjellet (1,014m) 08.06.2017

Jeg manglet en tusenmetring ved Kjølhaugan. Rundfjellet rager 1014 meter over havet, men har en primærfaktor på kun 25. Meråker har 26 topper over 1000 meter, men ni av disse har en pf på under 100. Tre av toppene i Meråkers tusenmetringer ligger i nabokommunen Tydal. Grensefjell, men selve toppunktet ligger i Tydal.
Jeg parkerte ved vakre Sulåmo. Parkeringen her koster kr 30. Jeg fulgte stien mot Evjekvelvet, men gikk rundt dette fjellet, og fulgte noen snøpartier mot Rundfjellet. På toppen er det ei turbok og et grensemerke. Værmessig var dette en god dag. Sol, varmt og en del vind på toppen. Nå mangler jeg kun seks 1000 metringer i Meråker. Av pf 100 topper mangler jeg tre stykker, men de ligger langt fra vei, så disse kan ikke bestiges på en formiddagstur

Parkering ved vakre Sulåmo
Parkering på gårdsplassen ved denne røde stugan i Sulåmo
Utsikt mot Feren og Hermannsnasa
Rundfjellet i Meråker
Blåberga til høyre
Toppvarden på Rundfjellet med Blåberga bak
Fortsatt en del snø mot Evjekvelvet