Sørstuåsen, Port Arthur og Finnberget (08.06.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Sørstuåsen (312m) 08.06.2017 11:31
Port Arthur i Stange (311m) 08.06.2017 12:37
Finnberget (300m) 08.06.2017 13:37
Visits of other PBEs Temmen bomveg (263m) 08.06.2017 11:10
Mjøsa utsikt (308m) 08.06.2017 11:36

Sørstuåsen, 1 t og 49 min - 7,1 km

Kjørte riksvei 222 til Tangen og tok av til høyre mot Ekeberg og Temmen skyttebane. Kjørte frem til bomvegen og parkerte der. Jeg gikk i underkant av 2 km på grusvei før jeg tok av til høyre (ingen sti) og gikk opp mot toppunktet Sørstuåsen. Da jeg kom frem begynte det å regne, og resten av turen vekslet det mellom sol og regn.

Jeg gikk utenom sti til utsiktspunktet som var avmerket på Peakbook. I dag var det ikke mye utsikt å skryte av.

Utsikt fra "Mjøsa utsikt"

Jeg bestemte meg for å ta turen nedom naturreservatet Rotlia før jeg skulle ta neste post. Rotlia har vært fredet i over 50 år, og en av hovedårsakene er å bevare edelløvskogen.
Jeg gikk både litt på og utenom sti på vei til Rotlia. På veien kom jeg også over et flott tilrettelagt utsiktspunkt med benk.

Utsiktspunkt med benk
Fin sommerfugl på vei ned mot Rotlia

Etter jeg hadde vært nedom Rotlia kom jeg etterhvert på en god sti som jeg fulgte helt til toppen av Port Arthur. Der fikk jeg stemplet "10 på topp i Stange", samt lest om opphavet til det spesielle navnet.

Port Arthur

Fra denne posten gikk jeg utenom sti til jeg kom til grusveien som jeg fulgte tilbake til bilen. Jeg var også heldig å få sett flere rådyr i dette området i dag.

Finnberget, 28 min - 1,2 km

Jeg bestemte meg for at jeg ønsket nok en tur i området, og jeg kjørte slik at jeg kom innpå riksvei 222. Jeg tok av på Prestmarkvegen og fulgte den til en liten lomme jeg kunne parkere bilen på. Derfra gikk jeg utenom sti og opp til toppunktet hvor det var rester etter et tårn. Der registrerte jeg den nye toppen og gikk tilbake til bilen.