Bortgjemte knauser og nydelige utsikter i Os (07.06.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Haljem
Endpoint Eide
Ascents Bjørnaåsen (119m) 07.06.2017
Furehaugen (256m) 07.06.2017
Liafjellet (259m) 07.06.2017
Møsnuken (639m) 07.06.2017
Tverråsen (224m) 07.06.2017

Dro til nabokommunen for å ta en tur denne dagen. Os byr på flotte turmål av variert slag. Jeg hadde tidligere bare besteget tre topper her nede, så det var på tide å bli bedre kjent. På vei til Haljem kom en stor regnbyge og det var egentlig bare å stålsette seg på at det kom til å bli en våt dag.

Bjørnaåsen

Slik ser det altså ut på toppen av Bjørnaåsen

Like før fergeleiet på Haljem svingte jeg til venstre og kjørte til veis ende opp i boligområdet nedenfor Bjørnaåsen. Parkerte i en lomme på et lite grusparti på en byggeplass nedenfor en høyblokk. Jeg hadde lest en turrapport fra Knut Sverre om at denne toppen ikke var en særlig fin opplevelse. Det kan jeg også bekrefte nå. Fant en slags sti i starten. Vet ikke om jeg kan kalle det en sti eller skraving i jorden. Noen hadde i hvert fall prøvd å komme seg opp her, og lykkes med det. Det var våt jord oppover siden og løpeskoene ble gjennomvåte ved første steg. Det var tydelig at dette var et hjortetråkk. Lenger oppe var det bare småstier på kryss og tvers. Jeg banet min egen vei gjennom myr, trær og kratt og fant omsider toppunktet på en liten forhøyning i terrenget midt inne i skogen. Tilbrakte ikke mye tid her oppe. Det var egentlig bare å komme seg ned igjen. Banet min egen vei ned gjennom mylderet av busker og greiner og videre nedover jordpartiene. Denne toppen var ikke en veldig fin opplevelse og jeg gledet meg til neste topp, som jeg visste hadde en god sti.

Distanse: 1 km
Høydemetere: 142 m
Total tid: 20 min

Liafjellet

Stor varde på toppen av Liafjellet

Kjørte til Moberglia og parkerte på en stor grusplass utenfor et slags festhus. Fulgte herfra veien videre oppover noen hundre meter før jeg tok til venstre ved et informasjonsskilt om Liafjellet. Herfra gikk det god sti hele veien til topps. Det striregnet nå og stien var ganske så sørpete. Likevel var det bare deilig å gå i shorts. Os kommune har virkelig tilrettelagt opp her. Flotte trebroer over myr og dammer. En fryd å gå opp her. På toppen stod en gigantisk steinvarde. Klyvde opp på denne for å få bedre utsikt. Rimelig vakkert område dette her. Det klarnet opp et øyeblikk og jeg kunne plutselig se både Bjørndalstindene og Folgefonna. Fulgte samme rute ned til bilen.

Distanse: 2,4 km
Høydemetere: 223 m
Total tid: 25 min

Møsnuken

Utsikt mot Fusa og Samnanger fra Møsnuken

Dagens høyeste topp. Ved Ulven tok jeg av fra hovedvegen og kjørte inn til parkeringsplassen i Tøsdal. Her er det veldig godt tilrettelagt for tur. Stor P-plass med plass til mange biler, informasjonsskilt og retningspiler. I tilfelle det blåste i høyden, tok jeg på meg tights. Jeg fulgte en smal grusveg i starten. Denne går over til bred og fin sti lenger oppe. Denne stien følger venstre side av Tyssedalselva et godt stykke oppover. Jeg prøvde å holde et bra tempo og pulsen var høy. Det sved godt i lår og legger også. Det er så fantastisk å følge så gode stier som dette. Været var fremdeles rimelig vått og grått, men det var egentlig bare deilig. Lenger oppe ble det litt hopping fra stein til stein da stien traff en bekk.

Skiltet på toppen
En liten varde like nedenfor toppen tok seg fint ut som motiv

Gikk ned en tretrapp og deretter over noen trebroer før jeg kom til et skilt med retningspil hvor det stod "Møsnuken (bratt)". Jeg fulgte denne oppover. Denne stien var mye smalere og det var tydelig at dette er en mindre populær variant. Lenger oppe delte den seg. Her valgte jeg varianten som gikk rett opp. Denne forsvant i et lite mylder av store kampesteiner. Tok det varsomt over disse nå når det var så sleipt. Krysset over steinene mot høyre lenger oppe og kom inn igjen på stien. Traff på en padde jeg bare måtte ta et bilde av. Kom etterhvert opp på topp-platået og kunne løpe lett opp den slake stigningen til toppen. Brukte litt under en time opp.

Møsnuken sett nedenfra.

Her oppe var det et skilt og en ganske så medtatt varde med en postkasse ved siden av. Det blåste godt her oppe og, men jeg måtte selvsagt skrive navnet mitt. Boken var helt utfylt og så totalt ødelagt at jeg trodde sidene hvert øyeblikk kom til å revne og fly med vinden. Jeg fant en random side og fikk skrevet meg ned. Utsikten var rå. Her så man mye flott i både Sunnhordland, Hardanger, Fusa, Samnanger, Os og Bergen. Tok noen bilder og fortsatte ned igjen på samme rute. Jeg gav meg selv en utfordring ved å ha som mål om å bruke 20 minutter ned igjen til bilen. Det gikk derfor fort nedover lien. Fikk virkelig kjørt meg, men jeg klarte faktisk å løpe fra toppen av Møsnuken og ned til bilen på 23 minutter. Det fikk være godkjent. Brukte totalt 1,5 timer tur/retur. Fylte vann i bekken og drakk en god slurk. Denne turen anbefales virkelig.

Distanse: 8 km
Høydemetere: 678 m
Total tid: 1 t 32 min

Furehaugen

Litt utsikt mellom trærne fra Furehaugen

En skikkelig vandretur gjennom en gårdsplass. Kjørte gjennom Os sentrum ved Osøyro og deretter mot Hattvika. Tok av fra denne veien og kjørte opp til noen gårdsbruk på Bø. Parkerte i en lomme utenfor en gammel love. Fulgte deretter anleggsveien oppover mot Furehaugen. Da jeg gikk i min egen verden og hørte på musikk, hørte jeg ikke bilen som kom bak meg. Jeg skatt til da den plutselig stod rett bak meg. Så sikkert skikkelig dumt ut.
Måtte lukke opp noen grinder på veien og befant meg nå inne på et beiteområde for kyr. Fulgte den lille utstikkeren på anleggsveien og skrådde opp en bratt li. Gikk deretter over en myr og kom inn på en liten sti som gikk helt opp til toppen. En liten jernbolt markerer trigpunkt og toppunkt. Her oppe var det også en liten koselig bålplass og en gapahuk laget av greiner fra grantrær. På returen fulgte jeg en sti gjennom skogen, som også gikk parallelt med anleggsveien. Her var det mye kumøkk. Kom ned til en love litt nedenfor Bøkampen. Gikk igjennom en grind og kom ut på anleggsveien som jeg fulgte ned til bilen.

Distanse: 3 km
Høydemetere: 223 m
Total tid: 44 min

Tverråsen

Toppunktet på Tverråsen
Det er lett for å føle seg liten og innesperret mellom de store grantrærne

En lav og lite pen skogstopp som byr på en teskje med brøyting gjennom busker og kratt. Kjørte videre mot Hattvika og tok av mot Eide. Fortsatte så oppover anleggsveien som går på langs med Lauvåsen og Tverråsen like nedenfor. Parkerte i en lomme bak en bom like før første sving. Fortsatte videre innover veien til fots. I den tykke granskogen mellom Lauvåsen og Tverråsen gikk jeg opp en bratt skrent. Gikk videre mot Tverråsen mellom høye og mørke grantrær. Måtte være obs på ikke å få de skarpe kvistene i øynene. Fortsatte videre ut av skogen og inn på en sti over en myr før jeg skrådde rett til venstre inn i uberørt buskas. Banet meg vei opp til toppunktet, som er liten forhøyning i terrenget mot nordvest. Mellom trærne kunne jeg se opp mot Møsnuken, som virkelig tok seg mektig ut her nedenfra. Så ingenting annet enn trær og vegetasjon i de andre retningene. Tok returen samme vei.